Osvrt na 2023. i bezbednost na rekama

freestyle
FOTO: Freestyler

Godinu smo započeli sa dramatičnim potonućem splava Freestayler, srećom bez ljudskih žrtava pri samom potonuću, ali je nakon višemesečnog odlaganja vađenja potonulog objekta, početkom akcije, jedan život ipak izgubljen. Poginuo je radnik ronilac prilikom pripremnih radnji na sanaciji.
Početkom decembra potonuo je i splav Boem u Smederevu, srećom bez žrtava, a sada na kraju godine imamo još jedno potonuće splava Kartel, opet u Beogradu.
Uz mnogobrojna obećanja nadležnih da će kontrole biti adekvatne i da će bezbednost plovidbe i plutajućih objekata biti na visokom nivou, u praksi to vidimo totalno drugačije jer je stanje bezbednosti očajno i očigledno ne može da se reši već 20 godina.
Iternet je preplavljen brojnim snimcima evakuacije gostiju sa splavova, mahom mladih ljudi, koji se samo srećom spašavaju. Splavovi imaju jedan ulaz i izlaz, ne postoje posebne skele, odnosno izlazi za slučaj vanrednih okolnosti.
Uprkos našim čestim ukazivanjem na ugroženu bezbednost plovidbe, potnuća broda sa ljudskim žrtvama (samohotka Beograd 10 koje je još bez epiloga), do učestalih potonuća barži, splavova, plovidbenih nezgoda, usidrenih pecaroša u plovnom putu na široj akvatoriji Novog Sada, krađi i uništavanju obalskih oznaka i plovidbenih bova, aktuelan Sistem bezbednosti nije u stanju da odgovori na izazove koji su navedeni, a smanjenjem ljudstva u kapetanijama i Inspekciji plovidbe situacija postaje sve gora i teža.
Rečna policija koja je uspešno otklanjala i rešavala postojeće bezbednosne izazove u spregu sa inspekcijom plovidbe i Upravom carina je ugašena posle nepune dve godine rada, iako je pokazala rezultate bolje nego sve službe zajedno u protklih 30 godina. Novi Sad, kao grad na reci, Vojvodina i cela istočna Srbija su prpušteni sami sebi, barem što se rečnog saobraćaja tiče. Nikakve ozbiljne kontrole ne postoje, a inspekcije (plovidbe i rada) NE ODGOVORAJU na predstavke građana i strukovnih udruženja. Veliki broj brodova u Srbiji plovi na neispravnim brodovima, bez adekvatne posade, bez ovlašćenja i radnih ugovora, pogotovo na reci Savi u avatoriji Sremske Mitrovice.
Zakon važi samo za pojedine firme u Srbiji, koje rade u skladu sa zakonom, dok za ostale važi potpuna anarhija i ignorisanje problema.
U trenutnoj situaciji nam ostaje samo, kao nemim posmatračima, nada da će neko od nadležnih shvatiti opasnost u kojoj se nalazimo i sprečiti gubitke ljudskih života i dalje urušavanje sistema.

https://www.blic.rs/vesti/hronika/potonuo-splav-u-smederevu-gosti-uspaniceno-bezali-kroz-vodu/fy9mreh

https://www.telegraf.rs/vesti/beograd/3608936-potonuo-freestyler-ovako-izgleda-jutro-posle

https://www.blic.rs/vesti/beograd/potonuo-splav-kartel-tinejdzeri-skakali-u-vodu-i-plivali-dramaticni-snimci-sa-novog/5mbnryr

Ostavite odgovor