Povodom teksta na portalu B92 dana 15.11.2016. pod naslovom „Kada će 200 nemačkih brodova sa municijom iz Dunava“ Udruženje profesionalnih lađara Srbije izdaje saopštenje za javnost.
Povodom izjave pomoćnika ministra, gospodina Kovačevića, zahvaljujemo se medijima i javnosti što su objavljivanjem našeg obaveštenja o potonuću brodova Beograd X i Beograd II pokrenuli reakciju ministarstva. Izjava gospodina Kovačevića da će brodovi preduzeća „Ivan Milutinović“ biti isključeni iz dalje eksploatacije do rešavanja problema je solidan pomak ali da će dalji problemi biti rešeni uredbom o maksimalnoj starosti brodova od 35 godina izaziva pogrešan utisak da je problem potonuća brodova rešen i da je izazvan starošću objekata.
Do tragedije je došlo zbog nefunkcionalnosti sistema. Problem je sistematska nebriga organa zaduženih za izdavanja dozvole za plovidbu, nefunkcionalnost inspekcijskog nadzora, nedovoljna obučenost kadrova i činjenica da nijedna od osnovnih procedura pri obezbeđivanju mesta nesreće nije ispunjena. Još jednom zahvaljujemo službama žandarmerije i policije koje su svoj deo odradile profesionalno i požrtvovano.
Što se sporne uredbe tiče, ona je nastala lobiranjem novonastalih tajkunskih brodarskih firmi kao sredstvo za borbu protiv konkurencije. Tom uredbom, kao i Uredbom o minimalnom broju članova posade i Uredbom o zvanjima u unutrašnjoj plovidbi uništavamo domaće brodarstvo a neposredno gradimo brodarstvo u Hrvatskoj i Bosni i postajemo sami sebi konkurencija.
Ni jedna podunavska zemlja nema ograničenja koja su našim brodarima nametnuta poslednjih 10 godina pa pojedini domaći vlasnici brodova rešavaju pitanje egzistencije otvaranjem firmi u Hrvatskoj, Bosni ili Slovačkoj i pod zastavama tih država i dalje bezbedno plove ostvarujući profit kroz zdravu konkurenciju.
Uredba o maksimalnoj starosti brodova onemogućava domaće brodare da uvoze tj. kupuju brodove koji su stariji od 35 godina. U svim zemljama se za godište broda uzima godina poslednje rekonstrukcije a kod nas se uzima godina polaganja kobilice. Na Dunavu i Rajni se mogu videti Holandski i Nemački brodovi koji su stari preko 80 godina a koji su konstrukcijski i tehnološki bolje opremljeni nego bilo koji naš brod. Cena broda starijeg od 40 godina se kreće od 100000 evra pa naviše a broda do 35 godina od 400000 evra pa naviše.
Mi razumemo da je službeni Audi od 35 godina star i da ga treba zameniti ali brod od 35 godina, uz redovnu tehničku kontrolu i rekonstrukcije u skladu sa propisima, može da traje minimum još toliko. Smatramo da navedena uredba, osim što je štetna po domaće brodarstvo i privredu, ne rešava sistemske omaške i da donosi dobit samo pojedinim monopolistima.
Kapetan unutrašnje plovidbe
Branislav Vajda
Predsednik Udruženja
profesionalnih lađara Srbije