Саопштење за јавност поводом текста „Када ће 200 немачких бродова са муницијом из Дунава“

ИМГ_20150820_115033Поводом текста на порталу Б92 дана 15.11.2016. под насловом „Када ће 200 немачких бродова са муницијом из Дунава“ Удружење професионалних лађара Србије издаје саопштење за јавност.
Поводом изјаве помоћника министра, господина Ковачевића, захваљујемо се медијима и јавности што су објављивањем нашег обавештења о потонућу бродова Београд X и Београд ИИ покренули реакцију министарства. Изјава господина Ковачевића да ће бродови предузећа „Иван Милутиновић“ бити искључени из даље експлоатације до решавања проблема је солидан помак али  да ће даљи проблеми бити решени уредбом о максималној старости бродова од 35 година изазива погрешан утисак да је проблем потонућа бродова решен и да је изазван старошћу објеката.
До трагедије је дошло због нефункционалности система. Проблем је систематска небрига органа задужених за издавања дозволе за пловидбу, нефункционалност инспекцијског наѕора, недовољна обученост кадрова  и чињеница да ниједна од основних процедура при обезбеђивању места несреће није испуњена. Још једном захваљујемо службама жандармерије и полиције које су свој део одрадиле професионално и пожртвовано.
Што се спорне уредбе тиче, она је настала лобирањем новонасталих тајкунских бродарских фирми као средство за борбу против конкуренције. Том уредбом, као и Уредбом о минималном броју чланова посаде и Уредбом о звањима у унутрашњој пловидби уништавамо домаће бродарство а непосредно градимо бродарство у Хрватској и Босни и постајемо сами себи конкуренција.
Ни једна подунавска земља нема ограничења која су нашим бродарима наметнута последњих 10 година  па поједини домаћи власници бродова решавају питање егзистенције отварањем фирми у Хрватској, Босни или Словачкој и под заставама тих држава и даље безбедно плове остварујући профит кроз здраву конкуренцију.
Уредба о максималној старости бродова онемогућава домаће бродаре да увозе тј. купују бродове који су старији од 35 година. У свим земљама се за годиште брода узима година последње реконструкције а код нас се узима година полагања кобилице. На Дунаву и Рајни се могу видети Холандски и Немачки бродови који су стари преко 80 година а који су конструкцијски и технолошки боље опремљени него било који наш брод. Цена брода старијег од 40 година се креће од 100000 евра па навише а брода до 35 година од 400000 евра па навише.
Ми разумемо да је службени Ауди од 35 година стар и да га треба заменити али брод од 35 година, уз редовну техничку контролу и реконструкције у складу са прописима, може да траје минимум још толико. Сматрамо да наведена уредба, осим што је штетна по домаће бродарство и привреду, не решава системске омашке и да доноси добит само појединим монополистима.

Капетан унутрашње пловидбе
Бранислав Вајда
Председник Удружења
професионалних лађара Србије

Бе тхе фирст то wрите а ревиеw

Оставите одговор