Реаговање на емисују ЕXПЛОЗИВ ТВ Прва, од 09.02.2022. „Царина и речна полиција крстаре нашим рекама, шверцери нафте су и даље активни“.

Screenshot 6
FOTO: Printscreen TV Prva, https://www.youtube.com/watch?v=SE0to0e-8k4&t=594s I

Речна пловидба и транспорт робе и људи бродовима спада међу водећи вид транспорта у Европи и свету а веома је значајан и у нашој земљи. То је вид транспорта који је најрентабилнији и еколошки најприхватиљивији, а са економске стране је и најбржи што се тиче превоза велике количине терета. Све ово чини лађарску струку једном од најперспективнијих у ближој будућности.

Србија има чак три бродарске школе, неколико хиљада лађара и неколико стотина бродова који плове под заставом Р. Србије. Да би неко постао капетан односно заповедник потребно је рада и учења од минимално 6 година, што је еквивалент солидног факултетског образовања.

У последњих 10 година дошло је до великих промена у сиситему образовања, систему пловидбе и у геополитичким односима у Европи и свету тако да је почела поновна експанзија лађарства и потреба за квалитетним радницима на бродовима.

Оваквим емисијама као што је ЕXПЛОЗИВ ТВ Прва, од 09.02.2022. „Царина и речна полиција крстаре нашим рекама, шверцери нафте су и даље активни“ чини се огромна штета домаћем лађарству. Лађарска струка се, у најмању руку, приказује као шверцерска а лађари као криминогена банда која само жели да напакости држави и прибави за себе материјалну корист.

Ми знамо да је сузбијање криминала и криминалних активности од непроцењивог значаја за свако друштво и државу. Сузбијањем сиве економије и криминала јача привреда, побољшава се социјални и друштвени статус грађана и развија се позитивна конкуренција што умногоме унапређује привреду и друштво, али прављење пропагандних садржаја за државне службе на штету струке је апсолутно неприхватљиво!!!

Ми као професионални лађари и експерти у безбедности пловидбе смо анализом спорне емисије увидели бројне недостатке и крајње увредљиве опаске на рачун лађара и лађарске струке од стране представника државних органа.

Да кренемо:

– На самом почетку, у уводу, лађарство је од стране новинарке представљено као шверцерска грана привреде.

– На 02:16 минута снимка види се службеник царине који силази у машински простор преко бродских степеница окренут леђима према степеницама, што није дозвољено. Приправници, ученици и радници на бродовима то уче приликом првог дана доласка на брод. У случају оклизнућа и пада може доћи до озбиљне повреде, прелома кичме па чак и до смрти.

– Потом иду поприлично невероватна тврђења господина Милорада Топаловића (на 05:20 минут видеа) да на појединим бродовима постоје скривени танкови до 2000 тона?!

Просечан танкер у Србији је дужине од 90 метара, ширине 10 метара и носивости 1600 тона на 2,5 метара газа. Танк барже су димензије 77 м дужине, 11,4 м ширине и на 2,5м газа носе око 1700 тона. То би значило да брод који у пуном товарним простором носи 1700 тона у скривеним танковима шверцује и до 2000 тона?! Поставља се питање како?

– На 5:40 минуту видеа види се улазак службеника на брод. Неколико службеника царине не носи опрему за кретање по отвореној палуби на адекватан начин (заштитни појасеви). Појасеви на надувавање које службеници носе око струка никако не смеју да се носе испод одевних предмета јер губе функцију и не служе ничему, што је изузетно опасно на првом месту по њихову безбедност. По начину кретања по палуби и просторијама брода, јасно се види да службеници немају адекватног знања и искуства за боравак и рад на броду.

-Следећи, по нашем мишљењу и најувредљивији део емисије, је изјава господина Вељка Кандића: „Радимо под сумњом да сваки брод шверцује гориво“ (06:04 минут емисије).

Изјава је исте тежине као кад бисмо ми тврдили да сматрамо да су сви цариници поткупљиви. Вероватно се господину Кандићу то не би баш допало.

– Недостатак професионалности се огледа и даље кроз радње службеника, па тако у 06:30 минуту видимо представника царине да мери гориво, што није дозвољено и у случају било какве неправилности би било одбачено на суду зато што по закону право да мери гориво тј. да поставља мерач у танк има само члан посаде брода са посебним овлаштењем. Да не спомињемо да службеник не користи никакву законом предвиђену ХТЗ опрему, угрожавајући на тај начин своје здравље.

– На 06:40 минуту снимка јасно се виде службеници који се крећу по машинском простору брода без икакве ХТЗ опреме предвиђене за боравак у машинском простору.

– Обзервација господина са камером на 07:10 минуту снимка да је у каљужном простору „само каљуга“ повлачи бројна питања као што су дозвола броду да плови, редован преглед брода и наравно питање свих питања: где у Србији може да се одложи каљужни отпад и ко над тим врши контролу?

– На 08:00 и 08:23 минутима снимка виде се службеници царине без икакве заштитне опреме у пиковима брода а опрема за спасавање се код појединаца не носи како треба.

Напомињемо да се такво безобзирно понашање према сопственој безбености и према законима о заштити на раду не сме толерисати јер свака повреда и лечење се плаћа од пореских обвезника (што су и лађари), а пад у воду у ово доба године у великој мери подразумева погибију уколико се опрема за спасавање не користи на адекватан начин.

– Сва неозбиљност у режираном прегледу брода се види на 09:10 минуту видео снимка где господин Вељко Кондић објашњава опасност од „мртвог ваздуха“ и „опасности од угушења“, где видимо човека који без маске са кисеоником силази у такав простор а други га надгледа са палубе без икаквог средства за повлачење напоље у случају потребе. Да је дошло до онесвешћивања или смрти појединца вероватно би сви изгинули у покушају да спасу следећег који уђе.

Иако смо свесни да је цео случај драматизован овакав приступ је једноставно неприхватљив.

– У минуту 09:20 господин Кондић говори о „баластним танковима“ на баржи који не постоје. На наведеном снимку су двобоци и водонепропусне коморе. Било би добро да по доласку на брод службеници који врше инспекцијски преглед науче бар терминологију и како се шта на броду зове и чему служи.

Пред сам крај емисије, вероватно ради драматизације, новинарка спомиње да су шверцери често наоружани? Није јасно да ли се мисли на лађаре или шверцере али је јасно да се задире у рад криминалистичке полиције, која је једина на наше досадашње представке о пљачкашима на рекама одреаговала и предузела одређене мере.

– У 11:32 минуту господин Милорад Топаловић понавља своју тврдњу о шверцу од по 1000 тона (то је 1000 м3) по преласку државне границе, што смо већ показали и објаснили да је апсурдно или у најмању руку претерано.

Схватамо да овакве емисију имају за циљ да прикажу одлучност служби да се одређени проблеми реше и као што смо већ напоменули ми се апсолутно залажемо за успостављање реда и закона за све.

Проблем је када се код прављења оваквих садржаја не води рачуна о достојанству других људи и људи који се одређеном струком баве па се стварају погрешни стереотипи које је после јако тешко уништити.

Ми се као удружење лађара, кроз синдикат лађара и помораца и кроз бродарску школу трудимо, уз велике напоре, да поправимо друштвени, социјални и економски статус радника на бродовима. Кроз активизам и сарадњу са институцијама мењамо застареле методе учења и рада и приближавамо нашу струку најразвијенијим државама Европе. Сматрамо да су оваква виђења државних органа и медија прилично понижавајућа и деградирајућа те да праве много више штете него користи. Баш нас занима шта би било када би овако приказали било коју другу осетљиву групу у Србији?

Шверц се свуда у свету решава уништавањем тржишта шверцоване робе а не ловом шверцера.

Целу спорну емисију можете погледати на YоуТубе каналу ТВ Прва на: https://www.youtube.com/watch?v=SE0to0e-8k4&t=594s

@анабрнабиц @ПрваСрпскаТв @ТомаМомировиц @царина_србије