Радно време посада теретних бродова у лукама и претоварним местима

вибер имаге 2020 03 04 11 30 37

Стручној јавности, инспекцијском наѕору, лучким капетанијама и МГСИ. Хтели би да скренемо пажњу на једну занемарену а веома битну чињеницу, а то је прекомерно експлоатисање радне снаге ангажоване на раду приликом утовара/истовара као и припреме самих објеката за утовар.

Моје колеге са теретних бродова јако добро знају о чему је реч. Нема лађара који није дошао у ситуацију да су му чланови посаде и он сам у стању тешког премора,  који је последица нерегулисаног радног времена посада бродова приликом утовара/истовара и припрема објеката за утовар.

Као што је познато, ми имамо регулисано радно време током пловидбе сходно броју чланова посаде (а и ту имамо колизију радног времена прописаног Законом о пловидби и Законом о раду у моделу А1, али то је друга тема).

Међутим, доласком брода на истовар/утовар наилазимо на проблем организовања смена и радног времена чланова посаде јер та област је наводно регулисана Законом о раду.

Закон је изричит по овом питању, 40 часова недељно, максимално 48 часова а највише 12 часова у току дана са прековременим сатима.

Да не улазимо у проблематику да скоро НИЈЕДАН послодавац односно бродар не плаћа прековремене сате, што се лако може утврдити увидом у платне листе (ако их послодавац уопште и даје).

Нисмо започели ову тему због неплаћених прековремених сати, већ због чињенице да се чланови посаде често налазе у стању тешке преморености. Послови који се обављају на палуби врше се током читаве године, у свим временским условима, на отвореном. Довођење чланова посаде у стање премора при наведеним условима је изузетно опасно по живот појединца. Као могуће последице навешћемо само неке које су се дешавале у прошлости. падови у воду, пад у товарни простор, саплитања и падови на палуби и ударци у главу као и преломи костију.

Навешћемо најпростији пример како у пракси долази до наведеног проблема.

Брод стиже у луку, потискивани састав шест теретних потисница, чека га истовар. Ако лука не ради у три смене, бродар ургира да се ради у луци у три смене. На броду имамо 6 или 7 чланова посаде. Организовати рад у три смене на том броду није могуће. Лаик и ко није у материји рећи ће да је могуће простом математиком, по два члана посаде у смени и то је то. Људи који познају материју и сами лађари знају да је то само теорија и да је у пракси то неизводљиво. Због чега? Зато што манипулација објектима готово УВЕК захтева ангажовање минимум 3 члана посаде. Зашто? Зато што су сама претоварна места таква да манипулација објектима на њима захтева већи број људи а и потиснице и шлепови са којима се врши превоз су у таквом стању да захтевају ангажовање вечег броја лица приликом манипулације на претоварним местима.

Да не споменемо да се често у пракси дешава да посада бродова одрађује више радњи истовремено (истовар и припрема објекта за утовар, истовар и утовар истовремено или чак све три радње заједно).

У таквим околностима се дешава да поједини чланови посаде а некад и читава посада ради и 24х непрекидно.

Зашто људи раде и пристају да раде тако? Због тога што Законом о пловидби није регулисан и овај, врло важан сегмент рада на бродовима, већ се ослања на Закон о раду. Због тога често долази до тумачења закона на погрешан начин, да не кажемо занемаривања закона од стране послодаваца односно бродара, који се зарад профита и обрта капитала често нехумано односе према запосленима на бродовима.

Молимо стручну јавност, Инспекцију рада и инспекцију пловидбе, Удружење,  као и надлежно министарство да се обрати пажња на овај проблем који је на жалост саставни део рада и живота запослених на теретним бродовима.

Заповедник Врсте „А“

Миодраг Панчић