Da li je Srbija digla ruke od bezbednosti plovidbe? Novi Sad kao sidrište napuštenih brodova i ekoloških bombi

Udruženje profesionalnih lađara Srbije (UPLS) ovim putem iznosi objedinjeni prikaz stvarnog stanja bezbednosti plovidbe na reci Dunav i u kanalu Dunav–Tisa–Dunav (DTD), stanja koje je direktna posledica višegodišnjeg ignorisanja problema, izostanka konkretnog postupanja i kontinuiranog prebacivanja nadležnosti između institucija koje su za ovu oblast jasno i nedvosmisleno ovlašćene zakonima Republike Srbije.

UPLS već duže od godinu dana kontinuirano i dokumentovano dostavlja prijave, fotografije, precizne lokacije, procene rizika i zvanična upozorenja o ozbiljnim narušavanjima bezbednosti plovidbe. Umesto vidljivih i merljivih rezultata na terenu, nadležne institucije u najvećem broju slučajeva odgovaraju formalnim, birokratskim dopisima bez ikakvog suštinskog efekta, dok realno stanje ostaje nepromenjeno.

Posebno ukazujemo na prijavu UPLS od 21. avgusta 2025. godine koja se odnosila na više konkretnih i jasno definisanih opasnosti na području Novog Sada. Dana 26. avgusta 2025. godine dostavljen nam je odgovor da su „inspekcijski nadzori započeti pre naše prijave“ i da ćemo o rezultatima biti „blagovremeno obavešteni“. Do dana objavljivanja ovog teksta nije dostavljen nijedan zapisnik, nijedan izveštaj, niti je preduzeta ijedna konkretna mera na bilo kojoj od prijavljenih lokacija.

U zoni kanala DTD, u neposrednoj blizini prevodnice Novi Sad, i dalje se nalaze potiskivač „Sloga“ i istovarno postrojenje „Jegrička“. Oba objekta su bez posade, nasukana na obalu i improvizovano vezana, pri čemu se kompletno oslanjaju na jednu tanku sajlu. U zapisniku pokrajinskog inspektora od 09.09.2025. godine izričito se navodi da se objekti oslanjaju na obalu i da predstavljaju rizik u slučaju promene vodostaja, ali uprkos ovom nalazu nijedna mera nije preduzeta. Dodatno, reč je o plovilu pod zastavom Republike Srbije i u zoni isključive nadležnosti Pokrajinske inspekcije, što logično otvara pitanje zašto postupak nije proširen i na Republičku inspekciju i zašto između ova dva nivoa ne postoji nikakva koordinacija. U istoj zoni nalazi se i tanker „Kvins“, napušten, bez posade i bez nadzora, privezan uz obalu. Na oko 400 metara od prevodnice radi šljunkara čiji se talog i otpadne vode direktno ispuštaju u kanal, menjajući geometriju dna i realnu širinu plovnog puta, iako UPLS na taj problem ukazuje mesecima bez ikakve reakcije.

U zoni Luke Novi Sad, u kanalu DTD, nalazi se i brod „Albatros“. Iako je reč o plovilu u vlasništvu privrednog subjekta sa kontinuiranom delatnošću, brod nema posadu niti minimalni broj ljudi na brodu. Lučka kapetanija navodi da je od luke obaveštena da „čovek postoji na brodu“, dok obilazak terena i fotografije kojima raspolaže UPLS jasno pokazuju da to nije tačno. Ovakva situacija nameće jednostavno i ozbiljno pitanje da li nadležni organi proveravaju navode subjekata koje kontrolišu ili ih prihvataju bez ikakve provere.

Albatros bez posade – Luka Novi Sad

Na novosadskom sidrištu na Dunavu nalazi se više samohodnih teretnih brodova pod stranom zastavom, među kojima su „Luca“, „Viol“ i „Pannonia“ pod slovačkom zastavom, kao i „RBT 2“ pod holandskom zastavom. Svi navedeni brodovi su bez posade, bez nadzora i na teritoriji Republike Srbije borave mesecima, a pojedini i godinama. Iako formalno nisu u samom plovnom putu, činjenica da su napušteni objekti usidreni bez ijednog člana posade predstavlja realan bezbednosni rizik, naročito u slučaju naglih promena vodostaja ili jakih vetrova. Nekoliko desetina metara nizvodno nalazi se i preostala flota firme „DMP Tim“, uključujući motorne tankere „Mari“, „Brčko 1“ i „Infinitum“, kao i potisnice „Mari 1“, „Mari 2“ i „2354“, koji su bez minimalnog broja posade, nepropisno usidreni, nepropisno obeleženi danju i noću i bez istaknutih zastava upisa i zastave Republike Srbije, iako su na to obavezni nakon ulazne revizije. Sve navedeno UPLS je dokumentovao fotografijama.

Posebno zabrinjava činjenica da se kod napuštenih plovila pod stranom zastavom otvaraju ozbiljna pitanja rada i ovlašćenja Granične policije Republike Srbije. Prema važećim propisima i prema sopstvenim tvrdnjama Granične policije iz ranijih slučajeva, uključujući i slučaj napuštene ukrajinske posade, plovni objekti pod stranom zastavom ne mogu boraviti na teritoriji Republike Srbije bez nadzora, odnosno bez minimalnog prisustva posade. Uprkos tome, u zoni novosadskog sidrišta nalazi se više brodova pod stranom zastavom koji su dugotrajno potpuno bez posade i bez ikakve reakcije. Ovakva praksa dovodi u pitanje svrhu postojanja Granične policije u zonama pristaništa i sidrišta, kao i validnost zakonskog rešenja po kojem Granična policija u Srbiji ima ovlašćenja da ukrcava i iskrcava članove posade na brodovima pod stranom zastavom, što je praktično jedinstven slučaj u Evropi i očigledno zakon koji u praksi ne funkcioniše. Ako takav sistem ne proizvodi nikakav efekat u smislu kontrole i bezbednosti, postavlja se legitimno pitanje njegove opravdanosti i potrebe.

Na desnoj obali Dunava nalazi se i napuštena tegljenica „11051“, nasukana i opasno nagnuta, na samoj granici prevrtanja. UPLS već godinu dana upozorava da ovaj objekat predstavlja ozbiljnu ekološku bombu, jer se prema pouzdanim saznanjima posada u njega odlažu ostaci nafte, ulja i operativnog otpada iz više tankera. Na palubi su jasno vidljivi burad, delovi opreme i razni brodski i drumski otpaci, ali ni u ovom slučaju nije preduzeta nijedna mera.

Dodatni problem predstavlja potpuni haos u podeli nadležnosti, gde Lučka kapetanija Novi Sad upućuje na inspekciju plovidbe, inspekcija plovidbe upućuje na druga odeljenja, pokrajinski inspektor navodi da nema ingerenciju van kanala DTD, Republička inspekcija tvrdi da su nadzori „u toku“ dok se na terenu ništa ne menja, a Granična policija navodi da je vršila kontrole bez uočavanja gotovo ijedne od višestruko dokumentovanih nepravilnosti. Ovakav nivo neusklađenosti i odsustva odgovornosti predstavlja sistemski rizik po bezbednost plovidbe u Republici Srbiji.

Udruženje profesionalnih lađara Srbije zahteva hitnu zajedničku akciju republičke i pokrajinske inspekcije plovidbe u koordinaciji sa Lučkom kapetanijom i nadležnom policijom, dostavljanje zvaničnog pisanog izveštaja o svim preduzetim merama, regulaciju sidrišta i uklanjanje napuštenih plovila, uspostavljanje minimalnih standarda obeležavanja i nadzora, kao i jasno izjašnjenje nadležnih zbog čega, nakon više od godinu dana prijava, nije preduzeta nijedna konkretna mera uprkos ranijim navodima da su nadzori u toku.

UPLS će o daljem postupanju ili nepostupanju nadležnih organa obaveštavati domaću i međunarodnu javnost i relevantne institucije iz oblasti unutrašnje plovidbe. Bezbednost plovidbe ne sme biti žrtva administrativnog haosa i institucionalnog nerada.

Ostavite odgovor