Поводом решења о измени и допуни Одлуке о проглашењу болести ЦОВИД 19, изазване вирусом САРС ЦоВ 2, заразном болешћу
05 Број 53-2740/2020,
од 21. марта 2020 године
„Бродовима који плове на унутрашњим водним путевима Републике Србије, без обзира да ли су у транзиту или упловљавају, односно испловљавају из домаће луке или пристаништа, није дозвољена замена чланова посаде који су страни држављани, док је замена чланова посаде који су домаћи држављани дозвољена уз упућивање члана посаде који напушта брод на спровођење мера карантина у трајању од 28 дана – у објекат војне установе „Моровић”, Шид и Миратовачко поље.“
Службени гласник РС број 39/2020
Захтевамо од Владе Р. Србије да наведену одлуку стави ван снаге.
Наведена одлука ће за последицу имати нарушавање безбедности пловидбе услед премора укрцаних посада и врло отежано функционисање транспорта. Треба имати у виду у овој ситуацији значај водног саобраћаја за снабдевање РС.
Предлажемо Влади Р. Србије да у интересу безбедности и здравља, као и обављања виталних транспорта роба, успостави следећу процедуру за смену чланова посада бродова који плове ван домаћих вода:
Пристаниште за обављање смена Велико Градиште или Београд.
Најава и захтев за смену у року који одговара државним органима за прирему.
По приспећу брода у Велико Градиште/Београд процес смене би требао да буде следећи:
Комплетна посада брода који је пристигао се без контакта са обалом тестира на присуство вируса. До добијања резултата, брод остаје изолован на сидришту и вије Q (жута застава МСК)
По добијању резултата, уколико је посада негативна, дозвољава се смена посаде. Стара смена одлази кућама, а нова се укрцава.
Уколико је неко од чланова посаде позитиван на присуство вируса, посада се упућује на лечење и изолацију. Брод се деконтаминира по предвиђеним протоколима, по извршеној деконтаминацији нова смена преузима брод и наставља даљу експлоатацију.
Напомињемо да је речни саобраћај по својој природи већ својеврстан тип изолације. Посаде нису нигде у директном контакту са другим људима, а државе кроз које се овај вид транспорта обавља, су већ пре неколико недеља преузеле све мере превенције контакта са људима и обалом. Сам транспорт робе од луке до луке, манипулација робе и остале формалности, трају често и дуже од 15 дана тако да је изречена мера обавезног карантина у најмању руку – претерана.
Већина запослених на бродовима у земљи и иностранству је од самог почетка ванредног стања у тоталној изолацији. Сви ти људи поседују домове и породице којима је у овом часу потребна помоћ и подршка. Овако радикална мера би била разумна да је у питању пловидба путничких бродова са гостима али туристичка сезона није ни почела и у свим државама је одложена или отказана до краја ванредне ситуације.
Огроман проблем имају и колеге који дежурају на бродовима у иностранству где су већ у својеврсном карантину. По овој одлуци, те људе након више месеци у изолацији на броду, очекује карантин у војној установи? Уместо тако безумно радикалног приступа предлажемо тестирање тих особа на присуство вируса по хитном поступку и пуштање на кућну изолацију у трајању од 14 дана.
Као Удружење професионалних лађара Србије апелујемо на државу да укине и преиспита наведену одлуку да не би изазвали тотално расуло и комплетну обуставу пловидбе у домаћем саобраћају.
За сва питања и савете у вези са пловидбом и условима живота на броду смо вам на располагању.
Председник УПЛС
Бранислав Вајда