ЗАХТЕВ ЗА ДОПУНУ ПРАВИЛНИКА О ОДРЕЂИВАЊУ СИДРИШТА
„Службени гласник РС“ број 30 од 27. марта 2015.
Поштовани,
Наведени правилник је битно утицао на План обележавања унутрашњих пловних путева на рекама Дунав и Тиса за 2017 годину.
Сидришта одређена овим правилником и планом обележавања нису довољна по свом броју, локацијама и површинама акваторије коју заузимају за нормално функционисање пловидбе. Најочигледнији пример је непостојање предвиђеног сидришта опште намене на потезу реке Дунав између 1166 км до 1059 км. и посебне намене између 1163 км до 1056 км. Између наведених сидришта нису узете у обзир потребе за сидриштима у акваторији Панчева, где постоје, лука, базен азотаре и терминали нафтне индустрије, као и потреба за сидриштима у зони Смедерева.
Ако претпоставимо потискивани састав у узводној пловидби у моделу пловидбе А1 који у 06.00 часова исплови са сидришта Велико Градиште на 1059 км и плови просечном брзином од 6 км на час дозвољених 14 сати у оквиру модела А1, састав ће до 20.00 када треба да се заустави прећи 84 км односно биће на позицији 1143 км односно 22 км око 4 сата пловидбе од најближег сидришта опште намене на 1165 км. Заповедник оваквог састава се налази у објективном проблему како да поступи. Уколико настави пловидбу, крши предвиђени модел пловидбе, уколико се усидри на погодном месту крши члан 27 Закона о пловидби и лукама на унутрашњим водама. Који забрањује сидрење на пловном путу, а чланом 271 тачка 1а је предвиђена казна у распону од 20 000 до 150 000 динара.
Чланом 27 је предвиђено да се изузетно због безбедности пловила и пловидбе, ванредних услова (магла, олуја, смањена видљивост и слично) или уколико је то нужно због оперативних потреба транспорта, пловило се може сидрити и на ивици пловног пута и ван сидришта, на начин којим се не угрожава његова безбедност и безбедност пловидбе. Тако долазимо до ситуације да изузетно у пракси постаје редовно, што доводи до потребе да се наведени правилник допуни у складу са реалним потребама за сидриштима опште и посебне намене.
Поређења ради суседне државе имају већи број одређених сидришта, углавном су искоришћене све акваторије које омогућавају безбедно сидрење и стајање и несметано одвијање пловидбе поред сидришта. Како такво решење захтева доста времена и рада, на одређивању локација и њиховом прописном обележавању једно од могућих прелазних решења би могло да буде у виду привремене дозволе за сидрење на свим погодним местима, на којима не постоји изричита забрана сидрења и на начин на који се не омета ни угрожава несметано и безбедно одвијање пловидбе.
Управни одбор удружења професионалних лађара Србије