УСКЛАЂИВАЊЕ СА ПРОПИСИМА ЕВРОПСКЕ КОМИСИЈЕ – НОВИ ИЗАЗОВ ЗА СРПСКЕ БРОДАРЕ

Тема коју смо начели половином предходне године и тема коју нисмо до краја разјаснили махом због недоступности информација у домаћим правилницима.

Од 2015.године, Европски парламент доноси многе новине у погледу услова које кандидати морају да испуњавају како би полагали стручне испите за звања. Србија у томе учествује, али на нашу жалост ту се сва прича завршава. Уредбе и Правилници се доносе, споразуми се потписују, редовно се све објављује у Службеном гласнику…теоретски јако лепо звучи – малкице је друкчије у пракси.

Све подунавске земље су већ почетком 2022.године убрзале темпо и почеле да испуњавају своје обавезе које су потписале са ЦЕСНИ , осим Србије, којој је и одложена имплементација за 2024. годину. заједно са Швајцарском и Украином.

Наиме, Република Србија се још 2017. године обавезала усклађивању својих прописа са начелима и захтевима директиве Европске уније (ЕУ2017/2397, ЕУ2020/182 и ЕУ2020/473) по питању признавања стручних квалификација у унутрашњој пловидби, а примена  ступа на снагу 18.јануара 2024. (одложено са 2022.)

Новине које доноси нови правилник се односи на седеће ставке:

  1. Изглед обрасца бродарске књижице,
  2. Изглед обрасца овлашћења стручне оспособљености у унутрашњој повидби,
  3. Начин и програм полагања стручног испита за стицање звања чланова посаде трговачке морнарице.
  1. ИЗГЕД ОБРАСЦА БРОДАРСКЕ КЊИЖИЦЕ

Србија је 2021.године усвојила нови правилник о бродарским књижицама (Сл. Гасник РС бр.56/2021). Најбитније измене у односу на тренутне, „црвене“ бродарске књижице су изглед и садржај који се уноси. Нова књижица је А5 формата, светло плаве боје, нумерисаних страница, свака непарна страница је заштићена холограмском траком. Новост ће бити и QР код који ће бити додељен свакој књижици, а скенирањем истога ће се имати правовремени увид у Европски централизовани регистар издатих бродарских књижица и овлашћења (ЕЦДБ – еурпеан цреw датабасе).

Новина ће бити и назив овлашћења о оспособљености, па ће се тако поред овлашћења имаоца књижице уписивати и одговарајући број у загради и то:

  1. За заповедника,
  2. За крмара,
  3. За вођу палубе,
  4. За морнара,
  5. За приправника,
  6. За ученика на пракси,
  7. За машинисту,
  8. За морнара мотористу (ЦЕСНИ још увек признаје ово звање, тако да постоји могућност враћања истога)
  1. За руковаоца техничког пловног објекта и
  2. За руковаоца техничког пловног објекта ИИ класе

Зповедник ће, као и до сада, бити у обавези да уноси податке о укрцавању и искрцавању, као и о броју дана пловидбеног стажа и деоницама водних путева на којима је обављана пловидба.

Ималац бродарске књижице ће исту предавати на увид лучкој капетанији најмање једанпут у 15 месеци почев од дана првог уноса података о броју дана пловидбеног стажа и деоницама водних путева на којима је обављена пловидба.

Лучка капетанија уписује податак о укупном броју доказаних дана пловидбе на за то предвиђено место у књижици на основу података које достави заповедник брода (бродски дневник на увид или извод из истога). Путовања за која се подаци не могу утврдити – неће се узимати у обзир.

20231030 125044

  1. ИЗГЛЕД ОБРАСЦА ОВАШЋЕЊА СТРУЧНЕ ОСПОСОБЉЕНОСТИ У УНУТРАШЊОЈ ПЛОВИДБИ

Како су промене приметне код обрасца бродарске књижице, тако ће бити измена и у изгледу обрасца овлашћења о стручној оспособљености. Наиме, нови образац овлашћења ће имати QР код који ће имати исту улогу као и онај на бродарској књижици.

На предњој страни овлашћења ће поред личних података имаоца (име, презиме, датум рођења, фотографија итд) бити уписана евентуална здравствена ограничења, док ће на полеђини бити уписана додатна оспособљленост (пловидба посебним деоницама водног пута) као и QР код.

 

1

 

2

 

3

4

5

patent

3. НАЧИН И ПРОГРАМИ ПОЛАГАЊА СТРУЧНОГ ИСПИТА ЗА СТИЦАЊЕ ЗВАЊА ЧЛАНОВА ПОСАДЕ БРОДОВА ТРГОВАЧКЕ МОРНАРИЦЕ

Стручни испит за стицање звања се, по новом систему, састоји од практичног и теоретског дела испита.

Теоретски део испита ће се, у зависности од звања за које се полаже, састојати углавном од логистичке припреме. Тако ће, на пример, кандидат за звање приправник морати показати знање из следећих области:

  1. Садржај основне безбедности на броду
  • Опреме за спашавање на броду (сажет приказ могуће спасилачке опреме на броду и њена употреба )
  • Опасност од пада у воду (хипотермија и пружање помоћи, шок, спашавање утопљеника)
  • Прслук за спасавање (намештање и употреба, провера исправности)
  1. Посебно радно окружење на пловном објекту
  • Безбедно кретање на објекту (заштитна опрема, опасност уласка у затворене просторије, опасност од покретне палубне опреме)
  • Владање у ситуацијама опасности на броду (упознавање евакуационог пута, спашавање у скученом простору, узбуњивање на броду)
  • Рад са канапима и челичним ужадима (опасност при руковању витлима, лична заштитна опрема, правилан избор заштитних рукавица)
  1. Противпожарна заштита на објекту
  • Протипожарна опрема на броду (опис и примена)
  • Употреба преносне противпожарне опреме
  1. Опасност од буке
  • Извори буке на објекту
  • Ризик излагања буци
  • Заштитна опрема
  1. Руковање опасним материјама на објекту
  • Врсте и типови опасних материја на објекту и рад на објекту
  • Здравствени ризици при руковању опасним материјама
  • Заштита од опасних материја
  1. Основе прве помоћи

За звање морнар/вођа палубе испит ће се састојати из 4 дела:

  1. Пловидба
  • Део 1а Управљање пловним објектом (укључујући примењене прописе)
  • Део 1б Помагање приликом сидрења
  • Део 1ц Поступци на палуби приликом привезивања, извезивања и одвезивања потискиваних састава, укључујући и одржавање
  • Део 1д Утовар и истовар

Кандидат треба да покаже да је способан да управља пловилом под наѕором, да помогне заповеднику да извршава све релевантне дужности на пловилу. За овај део испита се препоручује објекат дужи од 38м

  1. Управљање пловним објектом – вештине требају бити показане на пловном објекту дужине веће од 38м или на симулатору.
  2. Безбедност и комуникација
  • Део 3а Безбедност и окружење
  • Део 3б Комуникација (познавање основних речи везаних за безбедност пловидбе на неком од службених језика)
  1. Технологија и одржавање
  • Део 4а Главни мотори/машине
  • Део 4б Бродско машинство, струја, електроника, технологија мерења и контроле
  • Део 4ц Одржавање и поправка

За звање заповедник брода, испит на нивоу руковођења ће се састојати из теоретског и практичног дела испита, а укупно ће бити обухваћен са 12 области/испита, и то:

  1. Путовање, маневри (мора бити изведено бродом најмање дужине 80м, при чему је обавезан пролазак кроз једну преводницу или један мост, познавање свих важећих закона и прописа)
  2. Пристајање, привезивање, одвезивање и сидрење
  3. Подешавање и прилагођавање помоћних навигационих средстава (АИС, ЕЦДИС, радио станица, радар)
  4. Припрема пловидбених информација на почетку (временске прилике, водостај, радио канали, ВТС, саопштења бродарству)
  5. Укључивање и подешавање опреме у кормиларници (АИС обавештења и тренутни статус, електронска карта, ВХФ комуникација)
  6. Провера објекта пре испловљења (стабилитет, распоред терета, именовање терета, дневно/ноћно обележавање)
  7. Поступци у случају проблема током путовања (поступци у случају отказивања навигационе опреме, решавање кварова у току путовања, упутства посади, доношење одлука и поступака везаних за инцидент, комуникација ван брода)
  8. Спречавање штете (пловидба у густом саобраћају, заповедање посадом, пристајање на везове, преводнице, пристаништа)
  9. Комуникација уопште (посада на палуби, радио телефонија, лучке власти, упознавање посаде са предстојећим маневрима, комуникација са другим пловилима, употреба интеркома)
  10. Поступци у комуникацији; употреба стручних израза (планирање, правовремено потраживање навигацијских информација, употреба и тумачење појмова, познавање процедура приликом разговора у случају хитности, познавање стандардних процедура и нужне комуникације)
  11. Поступци у случају опасности (одговарајући поступци, брзи али опрезни маневри уколико је потребна употреба спасилачке опреме, обавештавање надлежних служби, снабдевање информацијам службе за пружање помоћи)
  12. Алтернативе за упозорења (познавање и способност давања звучних сигнала у случају узбуне или квара система за комуникацију, способност објашњавања сигурносних планова, способност преузимања посаде брода, способност употребе и објашњења алармног система)

ЗАКЉУЧАК

Србија тренутно није у могућности да од 18. јануара спроводи и одржава обуке кандидатима за полагање стручних испита, али надлежно министарство ради на успостављању споразума са државама које имају тренинг центар, до завршетка наше Националне академије. Србија је имплементирала нову Директиву европске комисије још 2017. године али се због административних потешкоћа још није започело са издавањем, односно прављењем нових докумената. Тренутно се избор за извођење обуке своди на Румунију, Немачку или Холандију. О ценама нисмо информисани, али по неким сазнањима разлика је и до 10 пута већа него што је сад. Наредна година ће бити година транзиције на нову Директиву па се не очекују већи проблеми на терену од стране речне полиције у ЕУ.

Бе тхе фирст то wрите а ревиеw

Оставите одговор