Сви ми који пловимо последњих 20 година смо сведоци изузетно компликованих процедура на којима инсистира гранична полиција у речној пловидби, поготово су у проблему сви лађари који плове под страном заставом.
Проблем који упорно егзистира већ годинама а који се коси за здравим разумом и праксом осталих подунавских земаља, је позивање надлежних органа граничне полиције на екстериторијалност бродова под страном заставом.
У авио саобраћају би то можда имало неког смисла али у речном саобраћају се још од пада Берлинског зида та пракса уопште не примењује нити има реалног смисла. Упорно инсистирање граничне полиције на овом погрешном принципу повлачи огромне проблеме бродарима, посадама бродова а и читавим градовима и општинама, због немогућности пристајања међународних бродова (нпр. Смедерево).
Да би уклонили недоумице и да би на неки начин утицали на промену досадашње погрешне праксе, тражили смо тумачење и изјашњавање о питању екстериторијалности за бодове од МГСИ и Министарству унутрашњих послова.
И једни и други су се изјаснили да НЕ ПОСТОЈИ екстериторијалност брода који вије страну заставу у територијалним водама Републике Србије.
УПЛС је пред државним органима заступао став да се страни брод, када уради ревизију, више се не сматра страном територијом него пловилом које је у саобраћају на територији Републике Србије, исто као друмска и шинска возила.
Мало појашњење шта то значи. Наши државни органи су се изјаснили да на бродовима који вију страну заставу, после завршене ревизије важе иста правила и обавезе као и за домаће бродове.
Следеће шта ћемо да тражимо од МУП-а републике Србије је да нам појасни зашто се чланови посаде страних бродова морају укрцавати и искрцавати у полицији?
Зашто чланови посаде страних бродова морају да се јављају полицији при изласку и уласку на брод?
Зашто није дозвољен улаз на брод лицима која нису запослена на броду а имају одобрење од заповедника брода?
Исто тако ћемо тражити од МГСИ да уведе обавезну контролу страних бродова исто као што врши и контролу бродова под српском заставом.
Хвала свим колегама на помоћи да ово веома важно питање за све лађаре у Србији покушамо да уведемо у нормалне токове и процедуре.
У прилогу можете прочитати званичан допис МУП-а
Управни одбор УПЛС