„С овим улагањима у развој лука, пловних путева, преводница, напредних ИТ система у пловидби, Република Србија се данас пореди са Холандијом, Белгијом или Немачком, земљама које имају највећа улагања у водни саобраћај и у којима је проценат учешћа водног транспорта у укупном транспорту преко 25%.“
Дивно написано, само има пар недоумица.
Да ли у тим земљама Бенелукса водена полиција ради само на позив (као наша капетанија Бездан)?
Да ли и они, муку муче са полуписменим, неквалификованим и политичким кадровима по лучким управама као и ми?
Да ли и код њих бродови пролазе прегледе увидом у јеловник оближњег ресторана или раде савесно, а бродови им тону због немара искључиво посаде?
Да ли ти људи на северу континента имају ВТС на папиру или плове како им „газда“ каже?
Да ли су њихове луке и пристаништа место потенцијалне погибије за лађаре?
Да ли они имају место где може да се преда рабљено уље са брода и смеће или се и они довијају под окриљем мрака?
Да ли и они улажу милионе евра у беспотребна пристаништа занемарујући постојећу функционалну инфраструктуру?
Да ли се и код њих лађари који плове на страним заставама третирају као криминалци и хапсе и спроводе код судије због изласка са брода на соспствену територију?
Да ли и код њих не може да приђе нико броду нити да дође у посету редовним члановима посаде, без посебне дозволе полиције, у сред центра главног града, ни родитељи ни супружници ни деца?
Да ли и они морају да захтевају дозволу минимум 5 дана раније уколико планирају сервис на броду?
Да ли су они таоци свог министра и његових одлука, ретроактивне примене закона и укидања важећих овлаштења чланова посаде?
Да ли се и код њих сви проблеми решавају испразним обећањима, сликањем са министром и мазањем очима јавности неважним стварима?
Да ли се и код њих постаје „опортуниста“ и „издајник“ уколико се укаже на нефункционалност система?
Да ли и код њих инспекција пловидбе излази на терен само по позиву и само код кога сме?
Мислимо да не.
Више они уложе у талпе испод преводнице него ми у 600км Дунава…
У више наврата смо писали о проблемима са којима су суочени лађари приликом боравка у домаћим лукама. Већ годинама пишемо неусловним и небезбедним утоварним местима и често непостојању могућност укрцања и искрцања посаде као и лучких радника на брод због неуређености обале и неприступачности терена.
Сам кејски зид би морао да има вишеструку намену, али нажалост сведоци смо да не служи ономе чиме би требало. Агенција за управљање лукама наплаћује много тога а луке су у све горем стању и опет постављамо питање како је то све могуће и ко то дозвољава?
Одбрана од поплава обухвата одбрану од великих вода (спољних и унутрашњих) и од загушења ледом и може бити редовна и ванредна. Одбрану од поплава организује и спроводи јавно водопривредно предузеће на водама 1. реда и на системима за одводњавање у јавној својини, а на водама 2. реда јединица локалне самоуправе, у складу са општим планом и оперативним плановима за одбрану од поплава. Стање кејских зидова у много лука у Србији је у изузетно лошем стању, имамо чак један спечифичан слуцај у Апатину где је „неко“ дозволио да се танкови од бензиске пумпе, која је направљена поред насипа, укопају у исти тај насип што је поприлично озбиљан пропуст.
На слици која је у прилогу можемо да видимо холандски брод који утовара у луци Нови Сад као и стање кејског зида и саме луке о којој писало више пута.
Огроман новац је уложен у пристаниште у Земуну (које још увек не ради а које ће по кошави бити неупотребљиво), и даље се везује по 4-5 бродова у реду у реци Сави. Извршена је реконструкција пристаништа у Новом Саду где је права авантура извезати путнички брод и где нису узете децнијске примедбе лађара, о бољој фунционалности понтона приликом реконструкције. Обнавља се пристаниште за путничке бродове у Апатину на истом место где га је здробио лед прве године након што је направљено. Ни један једини аспект безбедности пловидбе није испоштован како треба. Реконструкцијом кејског зида десне обале Дунава и ДТД канала у Новом Саду није предвиђена ни једна битва за везивање бродова нити су постављене степенице на кејском зиду. Брану на Тиси да ни не помињемо, стање каналске мреже ДТД такође…
Постављамо питање какву слику шаљемо и какав пример дајемо свим земљама у региону када се овако неозбиљно односимо према озбиљним стварима.
У капетанијама нема довољно радног кадра. Држава крши свој закон и продужава младим људима уговоре и по 4-5 пута, без пријема у радни однос.
Јако је лоша систематизација радних места, па кад на пример, неко оде у пензију из капетаније, не прима се лице на радно место које је упражњено него запосле кадар у МГСИ и тиме се правдају нова радна места.
Пред тоталним смо колапсом јер у капетанијама и инспекцији пловидбе нема довољно људи, поготово не младих са лађарским искуством и образовањем.
ВТС центар, по речима министра, ради од 2016? Без људи, само на папиру!
Сложићемо се да се у ситуацији у којој се налазимо може вршити доквалификација постојећег кадра, објавити јавни конкурс, написати редовно уместо лажног радног времена или бар издати саопштење бродарству да капетаније не раде 24х, јер на сајту МГСИ и даље стоји радно време капетанија које не постоји. Једина светла тачка у у раду надлежног министарства су радници Плов Пута, који се труде да редовно и професионално врше свој посао пратећи препоруке лађара, али ће нажалост ће и то убрзо престати због минималних примања и недостатка младих посада за бродове специјалних намена.
Вероватно ће се и за то изнаћи „решење“ у виду приватизације и уступању буѕашто сумњивим бизнисменима који су већ „откупили“ добар део државне флоте по багателним ценама, а која је остављена да трули по сидриштима и пристаништима Србије због разних махинација „нових“ власника.
На наше представке се не реагује. Инспекције пловидбе нема ни за један просечан град а камоли за целу Србију. Ледоломце немамо, ватрогасне бродове немамо, посаде немамо, младе немамо. Остала су само празна обећања и поређење одговорних са неким са ким се поредити не можемо. Можда можемо по количини уложеног новца али не и по ономе што за тај новац добијемо.
Изгледа да је другачији поглед на Дунав и Саву из Немањине 11 него из бродске кормиларнице.
Управни одбор УПЛС
@авуциц @вулин @анабрнабиц