Дана 09.03.2017. министарству смо послали обавештење о запажањима везано за пловидбу на реци Саве од ушћа до Остружничког моста.
ОБАВЕШТЕЊЕ БР. 8
Поштовани,
Обавештавамо вас о запажањима Удружења професионалних лађара Србије, а у вези одвијања безбедне пловидбе у акваторији реке Саве од ушћа Саве у Дунав до Остружничког моста. Наведена акваторија преставља део пловног пута који због својих карактеристика од посада захтева максималну обазривост и концетрацију приликом вођења брода или састава. Ово су само нека од наших запажања, која вам могу помоћи у вашем даљем раду и поступцима.
Позитивна запажања:
Приметно је постепено увођене реда и поштовања правила у делу којим се регулише пловидба малих привредних пловила и бродова који се баве делатношћу туристичког разгледања, као последица рада вашег министарства. Поздрављамо сваки ваш поступак који повећава безбедност путника и чланова посада ових пловила. Подсећамо вас да је 09. септембра 1952. приликом бродолома брода НИШ на ушћу Саве забележен највећи мирнодопски губитак људских живота у нашем бродаству, различити извори процењују број од педест до чак стотинутридест страдалих путника и чланова посаде.
Проблем са којим се сусрећемо у наведеној акваторији су везани за мала пловила за спорт и разоноду у летњем периоду. Наиме корисници ових пловила су углавном несвесни маневарских способности бродова и састава са којима деле акваторију и у колику опасност својим поступцима доводе себе и лица на свом пловилу. Врло чест случај је да навигатори морају да примењују маневре за избегавање судара услед непоштовања правила пловидбе од стране малих пловила. Подсећамо да мало пловило има обавезу да се склони са правца кретања великог пловила. У пракси се још сусрећемо са појавом сидрења и стајања малих пловила у пловном путу и пловидбеним отворима мостова. Уочена је са наше стране и појава да на малим пловилима борави више лица од дозвољеног броја и потпуно одсуство примене заштитне опреме поготово на малим пловилима која по својим карактеристикама захтевају употребу заштитне и опреме за спасавање. Надамо се да ћете у вашем даљем раду посветити пажњу овој области.
Потенцијалан проблем за безбедност пловидбе представљају и плутајући објекти постављени на начин да битно утичу на габарите пловног пута. Као и плутајући објекти постављени на местима на којима струја воде доноси предмете који имају позитивну пловност, најчешће у конкавним деловима кривина. Такви плутајући објекти и лица на њима су посебно изложени опасности у случајевима када брод или састав услед квара на погону или управљању дејством силе водене струје стигне и оствари контакт са њима. Ретко се дешава такав развој догађаја, у пракси посада изврши принудно сидрење, али реална опасност по такве објекте постављене на таквим местима постоји. Потребно је са ваше стране јасно дефинсање локација на којима није дозвољено постављање плутајућих објеката.
У наведеној акваторији постоји потреба и ресурси за формирање здружене јединице за трагање и спасавање, по узору на постојећа решења у свету. Потребно је формирање оперативног центра за трагање и спасавање који би био у саставу већ постојећих државних органа, ту функцију би могла да обавља Лучка капетанија или дежурна служба полицијске испоставе за безбедност на рекама. Такав центар би био надређен службама које већ постоје и битно би повећао брзину реаговања у кризним ситуацијама. Такође увођење канала за случај опасности у радиотелефонском саобраћају који би био додељен таквом центру би значајно скратило време реаговања. Искуства у раду такве здружене јединице за трагање и спасавање би касније могла бити примењена и на осталим унутрашњим водама, како у узради ситуационих планова, тако и у погледу квалитетног опремања служби за трагење и спасавање на води. Подсећамо вас да тренутно постоји само један оперативан брод оспособљен за трагање и спасавање који је изграђен 1979 године и већи број чамаца који нису адекватни за примену у компликованим и захтевним случајевима пловидбених незгода.
Надамо се да су наша обавештења од помоћи, наставићемо да вас обавештавамо о свим битним запажањима нашег удружења.
Управни одбор удружења професионалних лађара Србије