Допис МГСИ поводом проблема приликом полагања стручних испита

логоудрузење1Поштовани, обраћамо Вам се са молбом да нам одговорите на неколико питања која су везана за проблеме око припрема и полагања испита за стицање посебних овлашћења о оспособљености у унутрашњој пловидби, као и поступака у случају опасности на броду.

Више година уназад капетанија пристаништа Београд организује у својим просторијама поменуте испите за наутичко и машинско особље.

Проблем са којим се суочавамо настаје у припреми кандидата за испит. Доступност стручне литературе која би се користила за припремање испита као и организовање неких евентуалних предавања у сврси припреме кандидата за одговарајући испит, односно фокусирање на области из струке које ће бити на самом испиту нема или није адекватна. Кандидатима се суочавају са великим проблемом јер је у питању струка која и даље користи доста обичајних норми из неких ранијих периода, као и доста новости које су уведене модернизацијом опреме пловила. Наравно, новим изменама у правилнику за стицање звања у унутрашњој пловидби, омогућено је да људи који нису школовани за овај позив нађу посао у бродарству, па је њима још теже да се упознају са терминологијом, технологијом и методиком рада и коришћења одређених уређаја те и постојање евентуалне литературе. Исто тако, се јавља слобода чланова испитне комисије да испитанике питају све и свашта, што често нема додирних тачака са организованим испитом што кандидате доводи до забуне и давања нетачних одговора, падања на испиту и излагања новим трошковима који нису занемарљиви, губитку времена и могућности одлагања па чак и губитка могућности за уброђењем а самим тим и стицањем додатног искуства.

Као додатни проблем се јавља и поправни испитни рок. Нигде није истакнут термин, као ни услови који се морају испунити (конкретно мислимо на трошкове).

На основу поменутих чињеница, следи и низ питања. Молим Вас да имате у виду да ништа није злонамерно, већ искључиво у циљу побољшања и олакшања начина рада како службеницима лучке капетаније, тако и нама лађарима.

  1. Да ли ће бити доступна и дефинисана обавезна стручна литература ?
  2. Да ли ће бити уведена организована предавања у виду курса (попут припреме за АДН, или припреме за поморце) за све кандидате који полажу испите о посебним оспособљеностима у унутрашњој пловидби ?
  3. Да ли постоји могућност присуствовања неутралног члана испитне комисије испред МСГИ који би пратио објективан приступ оцењивању осталих чланова испитне комисије?
  4. Да ли ће се увести погодности полазницима који излазе на поправни испитни рок? (сматрамо да је неоправдано плаћање пуног износа испита, ако већ кандидатима поред датума одржавања испита није дато ништа друго у виду стручне литературе признатих издавача и писаца, стручних предавања или неких смерница које би оправдале тако високе цене испита)
  5. Да ли постоји законски временски рок у оквиру којега би МСГИ односно лучка капетанија требала да обезбеди поправни испитни рок за полазнике и ако постоји зашто није истакнут на видном месту у просторијама лучке капетаније поред образаца за пријаву испита у редовном року?

Молимо вас да ова наша питања прихватите као добронамерне сугестије.

Унутар УПЛС се већ водила дискусија о овоме, а пошто је један од главних циљева нашег удружења управо стварање бољих услова за рад на бродовима и пловним објектима, предлажемо да УПЛС конципира стручну литературу која би објединила и старе искуствене норме, инструкције за рад и коришћење модерне бродске навигационе опреме како бисмо нашим колегама и будућим нараштајима лађара олакшали припреме за испите из везаних области и избегли постојеће проблеме. Међу члановима УПЛС су реномирани професионалци ангажовани на домаћим и на страним пловилима свих типова и врста, који су више него вољни да помогну, наравно уз Вашу сагласност као надлежног министарства.

Што се тиче стручне обуке, односно предавања, верујемо да би била могућа у оквиру школе за бродарство, бродоградњу и хидроградњу у сарадњи професора из школе, чланова испитне комисије и чланова УПЛС.

 

Управни одбор удружења професионалних лађара Србије