ФОТО: Миливоје Шујдовић
У Републици Србији, на нашим великим рекама Дунаву и Тиси, постоје скелски прелази који служе у привредне сврхе за превоз: људства, аутомобила, пољопривредне механизације и слично. Нажалост сведоци смо да ни један једини скелски прелаз није обележен одговарајућим обалним знацима за регулисање пловидбе, коју по правилу треба да буду постављени на обалама узводно и низводно од скелског прелаза. Наша безбедносна препорука се односи на постављање знакова обавештења Е.4а или Е.4б (односе се на врсту скеле), постављање знакова забране А.9а и А.9б (односе се на забрану прављења таласа или повлачења воде). Постављањем одговарајућих знакова значајно ће се побољшати безбедност пловидбе и сама безбедност приликом укрцавања и искрцавања на и са скеле. У развијеним земљама ЕУ сваки скелски прелаз је адекватно обележен и свака скела је опремљена ГПС транспордерима, електорнским картама и радио станицама које значајно утичу на сигурност пловидбе, где скелеџије благовремено могу да уоче наилазак пловила и несметано врше прелазак са обале на обалу не ометајући друга пловила. Скеле у Србији немају ГПС транспордере, скела на Тиси у Тарашу и даље у 21-ом веку плови посредством сајле и ручно се врши прелазак са обале на обалу, што само показује колико каснимо у односу на остатак Европе. Неретки су случајеви избегавања судара са скелама, поготово у условима смањене видљивости. Овим путем обавештавамо надлежне да обрате пажњу и узму у обзир наже безбедносне препоруке по овом питању како би се смањио ризик од пловидбених незгода.
Управни одбор УПЛС
ФОТО: Пример адекватног обележавања у Мађарској
ФОТО: Пример адекватно обележеног скелског прелаза на обали.