Српски лађар и нови прописи

1
FOTO: Pint screen You Tube

Поштоване колеге, лаганим ходом улазимо у треци месец од примене новог Правилника, који нас је, по свему судеци, затекао неспремне у великом броју.
Делом због лицне незаинтересованости, делом због неупуцености, а делом због теже доступности информација, велики део наших колега је остао затецен у преласку на нови Правилник са непотпуном документацијом за вадење линијског овлашцења или без поднетог захтева…како год, ни један од наведених разлога нас не ослобада одговорности.
Жеља нам је да нас овим цланком што више упутимо у нову ситуацију и да сагледамо где смо грешили, као и да дамо одредене смернице.
* Нисам био обавештен је цест изговор. Ма колико сурово звуцале следеце реци – о томе је било полемике и прице у више наврата током претходних година што у нашој вибер групи, што путем објава на сајту УПЛС, што у необавезним разговорима у кормиларницама, тако да та реценица губи смисао као оправдање…
* Нису ме информисали у надлежној капетанији је још један од уцесталих изговора. Колико год да смо као УПЛС критиковали (не)рад или похваљивали ангажовање капетанија пристаништа у протеклим годинама – сматрамо да је брига о нашим овлашцењима искљуциво на нама самима, а не на службеницима капетанија или Министарству. Истина је да је до адекватних података било компликовано доци, али ангажованост појединих цланова у вибер групи је била више него довољна да се распитамо детаљније око тада надолазецих промена и удемо у процедуру подношења захтева за издавање нових овлашцења.
* Не желим да вадим ново овлашцење, имам старо (папирно – К.У.П. / П.У.П.) оно ми важи по Уставу – је такоде заступљен изговор, но што шта се крије иза брда звано Устав. Овом реценицом залазимо у дубоке воде односа медународних споразума и унутрашњих закона. Тема занимљива само неколицини ентузијаста, али потрудицемо се да будемо кратки и јасни. Одговор на овај изговор може да се крије у појму уставност медународних права. Нови (тренутни) Устав РС предвида испуњавање неколико услова како би медународни споразум био прихвацен као домаци закон: 1 – уношење медународног права у унутрашње право (ратификација, објављивање и важење медународног споразума као услов његовог уношења у унутрашње право), 2 – статус медународног права у правном поретку Србије и 3 – Примена медународног права у Републици Србији.
Ранијим Уставима СФРЈ однос медународног права и унутрашњег права није био најјасније дефинисан, па је било више места за примену појма стецено право.
Ово је подруцје за много струцније службе којима је уска сфера интересовања везана за правне науке, али нашим ентузијастима це и ово бити довољно смерница да се информишу за додатне информације.
* Цуо сам да може ретроактивно да се ваде овлашцења – Повратно дејство могу имати само поједине одредбе закона, ако то налаже општи интерес утврден при доношењу закона. Предлагац закона у тексту предлога мора посебно да образложи који то општи интерес захтева ретроактивно дејство закона.
* Сматрам да није поштено што не могу сада да поднесем захтев за издавање овлашцења, од тога зависи егзистенција моје породице – је још један од изговора. Јако тешка реценица, истинита, али неутемељена. Наиме, Европска комисија је 2017 године донела уредбу којом прописује да заповедници на бродовима поред основног овлашцења морају поседовати и овлашцење о посебној оспособљености за пловидбу критицним деоницама пловног пута уколико током пловидбе треба да плове кроз једну или више поменутих деоница. Пропис је донесен 2017 године, поцетак имплементације у ЕУ је био 31.јануар 2020 а крај имплементације је био закљуцно са 31.децембром 2020. Ако сагледамо датуме реално, видецемо да је, за нас спорни, пропис актуелан вец неких 7 година, а примењив вец 4 године.
* Да, али ја нисам пловио изван Србије. Како сам могао да знам за то? Република Србија је у процесу интеграције са ЕУ донела одлуку да се обавезује признавању прописа ЕУ, прилагодавању сопствених прописа са онима донесеним на нивоу ЕУ, као и примени истих. Дакле, нисмо цлан ЕУ, али наши прописи везани за унутрашњу пловидбу су исти као у ЕУ, разлике су заиста минималне и дозвољене од стране Европске комисије.
Истина, нисмо били упознати сви са тим прописима на време, али непознавање прописа нас не ослобада одговорности и обавезе примене истих.
* Где пише да треба осам узводних/низводних путовања? ПРАВИЛНИК О ЗВАЊИМА ЦЛАНОВА ПОСАДЕ БРОДОВА УНУТРАШЊЕ ПЛОВИДБЕ („Сл. гласник РС“, бр. 104/2021), цлан 21 гласи:
Посебна оспособљеност за управљање пловилом на секторима и деловима сектора водних путева са посебним ризицима
Цлан 21
Посебну оспособљеност за управљање пловилом на секторима и деловима сектора водних путева са посебним ризицима стице заповедник који стекне додатне компетенције за посебне ризике који се утврдују на основу остварених осам путовања узводно и осам путовања низводно, од којих најмање три путовања у сваком смеру, у току 18 месеци на том сектору са посебним ризиком и усменим испитом.
Оцењивање компетенције за управљање пловилом на секторима водних путева са посебним ризицима који се налазе у држави цланици Европске уније, може да се врши и у Републици Србији уз сагласност државе цланице у којој се налази сектор водних путева са посебним ризицима и под условом да подносилац захтева за стицање овлашцења о посебној оспособљености за управљање пловилом на секторима водних путева са посебним ризицима поднесе доказе да испуњава услове из става 1. овог цлана.

Истина, до овог Цлана Правилника је у протеклом периоду било тешко доци, био је актуелан релативно кратко време, али видимо да је као такав поново доступан у актуелном Правилнику. Дакле, још један изговор је пао у воду.

* Капетаније пристаништа – додатна со на рану. Јако сурова изјава, али скроз умесна. Цаст појединим капетанијама и неколицини службеника који су се опходили крајње коректно према ладарима, велики број притужби на њихове колеге их је на жалост засенио. Готово је непојмљиво било сусрести се са жалбама и притужбама ладара на слободно тумацење важецих правила и прописа од стране појединих службеника у готово свим капетанијама. Безобразлук је ишао цак до мере да су појединци дозволили себи да одбију или не приме захтеве за линијска овлашцења од наших колега уз радикално противљење јасним инструкцијама издатим од стране Министарства по питању потребне документације за подношење захтева за издавање овлашцења. Неки службеници капетанија су цак доводили у питање струцности појединих заповедника и познавање пловног пута – иако се њихово знање сводило да онај део пловног пута који се види кроз прозор канцеларије. Незваницно, било је и (не)успелих покушаја подмицивања и корупције, али срамота је обострана јер такво нешто, по здравој логици, захтева две стране.
Као удружење смо били немоцни у оваквим ситуацијама због неодлуцности појединих цланова и њихових лицних разлога да се поменутим манипулацијама стане на крај.
УПЛС је више пута апеловао на едукацију у пољу прописа, правила и закона везаних за унутрашњу пловидбу, као и где престају овлашцења службеника капетаније. Доста тога је дељено и спомињано више пута у вибер групи, оцигледно недовољно јер нас је управо непознавање наших права довело у позицију да дозволимо службеницима у капетанијама да се тако понашају. Свега пар званицних примедби смо примили путем апликације на нашој интернет страници и на такве смо одмах реаговали и исход је био у корист наших колега, за остале смо касније сазнали није било великих шанси за успех.
Још једном апелујемо да све примедбе одмах упутите на мејл Удружења како бисмо могли да реагујемо. Похлепа и огорценост неуспеха појединих службеника капетанија је основ корупције, ако на то додамо професионалну необразованост и својевољно тумацење прописа који су недвосмислени – добијамо садашњост нашег бродарства. Помозите нам тако што цемо се ујединити и стати на крај корумпираности. Схватимо колективно да капетаније пристаништа постоје због нас, а не ми због њих. Сами су одговорни за свој статус „писарнице МГСИ и службе за регистрацију цамаца“ (фраза цесто употребљена од стране ЛК Београд).

Овде цемо престати са даљим демантима оправдања или жалби, јер сматрамо да пипамо границу колегијалности. Није нам циљ да омаловажимо било кога, а камоли колеге.
Циљ овог текста је првенствено да се свима нама отворе видици, да видимо где смо грешили и да дамо исправне смернице које це бити правно поткрепљене и аргументоване и на које цете моци да се позовете приликом даљих поступака у циљу издавања потребних овлашцења.

Нови Правилник је актуелан од 18.јануара 2024. године, датум јако заступљен у ладарским круговима. Уцесталим објавама у нашој вибер групи, дељене су многе информације везане за поменути Правилник, но сада цемо да резимирамо суштину.
Нови Правилник доноси са собом и нова звања, нека звања су уједињена, нека су једноставно ишцезла.
Новине се огледају у:
1) Новој подели по нивоима одговорности, па тако имамо:
а) поцетни ниво оспособљености (уценик и млади морнар) – цланови посаде који су на обуци за следеци ниво одговорности, не могу да покривају ноцни рад и не могу да буду сами у смени.
б) радни ниво одговорности (крмар, вода палубе, морнар и машиниста) – цланови посаде одговорни да се послови у том оквиру одговорности извршавају према упутствима цлана посаде на управљацком нивоу одговорности.
ц) Управљацки ниво одговорности (заповедник) – односи се на управљање пловним објектом од стране бродарца који има звање заповедника.
2) Звањима у унутрашњој пловидби, па тако имамо:
– Заповедник (укидају се Заповедник врсте Б и Заповедник врсте Ц)
– Крмар
– Вода палубе
– Морнар
– Млади морнар (досадашње звање Приправник за морнара)
– Машиниста (овим звањем је обухвацено и досадашње звање Машиновода)
3) Посебна оспособљеност:
– Управљање пловилом уз помоц радара (остаје исто као што је било)
– Управљање великим саставима (издаваце се заповедницима који имају најмање 720 дана/4 године пловидбеног стажа у својству заповедника брода или официра палубе, од цега треба да имају најмање 540 дана/3 године пловидбеног стажа у својству заповедника од цега је 180 дана/1 година пловидбе на великим саставима) – из Правилника видимо да нема полагања посебног испита, вец це се овлашцење издавати на основу приложеног пловидбеног стажа.
– Управљање пловилом на секторима и деловима сектора водних путева са посебним ризицима (линијско овлашцење, линијски патент, штрека патент, стрецкензеугниссес патент) – до сада издавано на основу приложеног доказа пловидбеног стажа на одреденим деоницама Дунава бродарцима са звањем Заповедника. Од 18.јануара це бити полагање уз претходни доказ пловидбе на одреденим секторима. Такоде, бице издавано уз овлашцење Заповедник – за сектор који кандидат пријави на испиту за звање Заповедник (по новом Правилнику). Полагање це моци да се врши пред домацом комисијом за сваку деоницу или у држави којој одредена деоница припада. Дакле признаваце се свима који буду полагали у Србији (могу да се полажу сви делови), а ако неко хоце може да полаже Мадарски део у Мадарској, Аустријски део у Аустрији, Румунски део у Румунији и тд.
– Управљање пловилом на водним путевима који су класификовани као унутрашњи водни путеви поморског карактера – саставни део претходног овлашцења. На нас се односи махом на поморски део Дунава, сектор 175км – 0км.
– Радио оператер (досадашње овлашцење за руковање бродским радиофонским уредајем)
4) Посебни послови:
– Путницка пловидба – досадашње овлашцење за управљањем путницким пловилом за превоз више од 12 путника, полагаце се испит
– Руковање системом за утецњени природни гас (ЛНГ) – кандидати це полагати испит за руковање системом за ЛНГ као погонским горивом на пловним објектима.

Према информацијама које су доступне на интернету, можемо да видимо да Република Србија планира да гради Националну академију за ванредне ситуације и обуку цланова посаде бродова, која це се налазити на Новом Београду измеду аеродрома и привредне зоне Ауто пут. У оквиру Националне академије планира се изградња главне зграде укупне површине 2.500 м2 у оквиру које це се спроводити процес теоријске наставе. Осим главне зграде Национална академија садржаце и засебну зграду за пријем и смештај полазника (спаваонице), укупне површине око 3.000 м2.
За потребе спроводења практицне наставе предвидена је и градња базена велицине 1.500 м2, затворени и отворени противпожарни полигон (укупно 750 м2), као и посебне радионице за безбедност на раду, бродомашинство, заваривање, електрику и расхладне системе – укупна површина око 2.700 м2.
Поред наведених капацитета, планира се изградња приступних и интерних саобрацајница, као и паркинга одговарајуцег капацитета. У току је израда идејног пројекта за који је посао на тендеру расписаном 2020. године добио конзорцијум на целу са фирмом „Енергопројект урбанизам и архитектура“ ад Београд. Према уговору, рок за завршетак посла који је до сада продужаван неколико пута је до краја јуна ове године.
У јануару прошле године измеду министарстава градевинарства и унутрашњих послова је потписан и меморандум о сарадњи на реализацији пројекта Националне академије, када је наведено да це та инвестиција допринети подизању људских капацитета и вецој безбедности на нашим ракама.
Свесни смо да је текст дугацак и исцрпан за цитање, али верујемо да смо овим успели да макар мало усмеримо колеге ка новостима и променама које су настале и да одагнамо сметње са наших радара.
Остаје нам да цекамо завршетак радова на изградњи тренинг центра, да цекамо формирање испитне комисије као и избор инструктора.
У наредном периоду цемо се позабавити тематиком услова и нацина за полагање испита за звања, о цему цемо објавити још један цланак.
Мирне воде.
УО УПЛС

Бе тхе фирст то wрите а ревиеw

Оставите одговор