Kao što je poznato, u Novom Sadu i u Apatinu ili Bezdanu, brodovi rade izlaz iz zemlje prilikom odlaska u Republiku Hrvatsku, ( luke Vukovar ili Osijek). To ne bi bilo ni vredno pomena da se brodovi kojim slučajem ne moraju vratiti nazad u neku od luka u Republici Srbiji. Tu dolazimo do vrlo interesantne situacije. Primera radi, navešćemo samo jedan od mogućih situacija sa kojima se susreću lađari i poslodavci tj. vlasnici brodova.
Primer:
Brod plovi za Vukovar na istovar, odradi izlaznu reviziju u Novom Sadu. U Vukovaru odradi ulaznu reviziju, završi istovar, napravi izlaznu reviziju i ima zakazan utovar u Bogojevu. Brod mora da otplovi nizvodno do Novog Sada, uradi ulaznu reviziju i onda ponovo otplovi uzvodno ka Bogojevu. I sta je tu čudno, pita se neupućen. Čudno je to što je Vukovar na 1335 km a Novi Sad na 1255 km reke Dunav, a Bogojevo na 1367 km reke Dunav!!! Prostom računicom, dolazimo do toga da je brod prešao nizvodno 80 km pa potom uzvodno 112 km umesto da otplovi uzvodno od Vukovara ka Bogojevu i pređe uzvodno SAMO 32 km!!!
Ako uzmemo da je prosečna potrošnja goriva po pređenom satu oko 200 litara, a brod pređe u proseku 10 km/h dolazimo do cifre od gotovo 3500 evra čistog gubitka na gorivu. Tome još treba dodati dnevnicu članova posade i izgubljeno vreme u plovidbi. Ukupan gubitak ZBOG ZASTARELE BIROKRATIJE i nedostatka volje odgovornih, iznosi između 2000 i 5000 evra, u zavisnosti od broda i uslova plovidbe.
U toku jedne godine takvih slučajeva ima poprilično. Imamo brodove koji plove van svake logike i zdravog razuma.
Sve to naravno, povećava troškove poslovanja i prostom matematikom dolazimo do velikih novčanih iznosa. Valja spomenuti da ovakvom plovidbom brodova, po našem mišljenju bespotrebnom, povećavamo i zagađenje životne sredine izduvnim gasovima zarad birokratskih anomalija.
Kao moguće rešenje, mi iz Udruženja profesionalnih lađara Srbije predlazemo sledeće:
Da se revizije određuju u Bogojevu i Bačkoj Palanci poput revizija za putničke brodove u Donjem Milanovcu. Prilikom doplovljenja putničkog broda iz inostranstva u Donji Milanovac, šalju se putničkim vozilom službenici carine i policije i odrađuje se ulaz u Republiku Srbiju na licu mesta. Ne vidimo nikakvu prepreku da se ista procedura primeni i za brodove koji dolaze iz Republike Hrvatske u luke Bogojevo i Bačka Palanka. Nepotrebno je napominjati da u navedenim gradovima postoji redovan kopneni prelaz između Srbije i Hrvatske. Smatramo da time ne bi ni na koji način bilo ugroženo delovanje službi zaduženih za proceduru prelaska državne granice. U praksi takav način kontrole prelaska državne granice već funkcioniše samo ga treba primeniti i na pomenutom sektoru. Sa ovim bi se olakšalo poslovanje brodarskih kompanija, smanjili troškovi poslovanja i olakšao i ionako već vrlo težak posao ljudi koji rade na brodovima.
Kapetan Miodrag Pančić
UPLS Dana 06.11. 2019. godine