Као што је познато, у Новом Саду и у Апатину или Бездану, бродови раде излаз из земље приликом одласка у Републику Хрватску, ( луке Вуковар или Осијек). То не би било ни вредно помена да се бродови којим случајем не морају вратити назад у неку од лука у Републици Србији. Ту долазимо до врло интересантне ситуације. Примера ради, навешћемо само један од могућих ситуација са којима се сусрећу лађари и послодавци тј. власници бродова.
Пример:
Брод плови за Вуковар на истовар, одради излазну ревизију у Новом Саду. У Вуковару одради улазну ревизију, заврши истовар, направи излазну ревизију и има заказан утовар у Богојеву. Брод мора да отплови низводно до Новог Сада, уради улазну ревизију и онда поново отплови узводно ка Богојеву. И ста је ту чудно, пита се неупућен. Чудно је то што је Вуковар на 1335 км а Нови Сад на 1255 км реке Дунав, а Богојево на 1367 км реке Дунав!!! Простом рачуницом, долазимо до тога да је брод прешао низводно 80 км па потом узводно 112 км уместо да отплови узводно од Вуковара ка Богојеву и пређе узводно САМО 32 км!!!
Ако узмемо да је просечна потрошња горива по пређеном сату око 200 литара, а брод пређе у просеку 10 км/х долазимо до цифре од готово 3500 евра чистог губитка на гориву. Томе још треба додати дневницу чланова посаде и изгубљено време у пловидби. Укупан губитак ЗБОГ ЗАСТАРЕЛЕ БИРОКРАТИЈЕ и недостатка воље одговорних, износи између 2000 и 5000 евра, у зависности од брода и услова пловидбе.
У току једне године таквих случајева има поприлично. Имамо бродове који плове ван сваке логике и здравог разума.
Све то наравно, повећава трошкове пословања и простом математиком долазимо до великих новчаних износа. Ваља споменути да оваквом пловидбом бродова, по нашем мишљењу беспотребном, повећавамо и загађење животне средине издувним гасовима зарад бирократских аномалија.
Као могуће решење, ми из Удружења професионалних лађара Србије предлаземо следеће:
Да се ревизије одређују у Богојеву и Бачкој Паланци попут ревизија за путничке бродове у Доњем Милановцу. Приликом допловљења путничког брода из иностранства у Доњи Милановац, шаљу се путничким возилом службеници царине и полиције и одрађује се улаз у Републику Србију на лицу места. Не видимо никакву препреку да се иста процедура примени и за бродове који долазе из Републике Хрватске у луке Богојево и Бачка Паланка. Непотребно је напомињати да у наведеним градовима постоји редован копнени прелаз између Србије и Хрватске. Сматрамо да тиме не би ни на који начин било угрожено деловање служби задужених за процедуру преласка државне границе. У пракси такав начин контроле преласка државне границе већ функционише само га треба применити и на поменутом сектору. Са овим би се олакшало пословање бродарских компанија, смањили трошкови пословања и олакшао и ионако већ врло тежак посао људи који раде на бродовима.
Капетан Миодраг Панчић
УПЛС Дана 06.11. 2019. године