Upozorenje na ugroženu bezbednost plovidbe na Dunavu – sektor Veliko Gradište

FOTO: Radarska slika usidrenih plovnih bagera u sektoru V. Gradište

Udruženje profesionalnih lađara Srbije (UPLS) skreće pažnju nadležnim institucijama i široj stručnoj javnosti na ozbiljne izazove u vezi sa bezbednošću plovidbe na sektoru Dunava od 1050. do 1070. rečnog kilometra, u zoni Velikog Gradišta.

POTEŠKOĆE U PRAKTIČNOJ PRIMENI PROPISA

Na osnovu učestalih prijava članova posada, kao i sopstvenih zapažanja iz sektora, UPLS ukazuje na pojavu nepropisnog i neorganizovanog sidrenja plovnih objekata, naročito bagera angažovanih na eksploataciji rečnih resursa, što dovodi do sužavanja plovnog puta ispod propisanih gabarita.

Ističemo da je Dunav, na svom toku od Beograda do Crnog mora, klasifikovan kao plovni put kategorije VII, prema standardima Evropske konferencije ministara saobraćaja (ECMT). Ova klasa predviđa kapacitete za velike rečne konvoje – uključujući potiskivane sastave širine do 34 m, dužine do 285 m, i gaza do 4,5 m – te se minimalna širina plovnog puta mora održavati na najmanje 120 metara.

NEPRIHVATLJIVO SUŽENJE I POVEĆAN SAOBRAĆAJNI RIZIK

Trenutna situacija na ovom sektoru ukazuje na suženje plovnog puta i do 80 metara, što je znatno ispod dozvoljenih granica. Ovaj problem naročito dolazi do izražaja u jutarnjim satima, kada većina brodova u režimima A1 i A2 izlazi na plovidbu, često pod opterećenjem ograničenog broja kvalifikovanih članova posade.

U takvim uslovima, susreti između potiskivanih sastava, kao i sa pojedinačnim brodovima, postaju izuzetno rizični, pogotovo ako se uzme u obzir specifičnost sektora – često izloženo košavskom vetru i sa najvećim brojem zabrana plovidbe u Srbiji tokom godine.

SLIČNE POTEŠKOĆE I U NOVOM SADU

Slični problemi uočeni su i na novosadskom sidrištu, gde tokom vetrovitih dana dolazi do poprečnog kretanja barži, koje ostaju bez kontrole unutar plovnog puta. Još veći problem predstavlja činjenica da ne postoji efikasan, stalno dostupan kanal za prijavu ovakvih incidenata – pošto lučke kapetanije i inspekcije ne rade 24 časa, a VTS centar trenutno nije kadrovski popunjen.

ZAHTEV ZA POBOLJŠANJEM STANJA I KOMUNIKACIJE

UPLS ovim putem apeluje na:

  • Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture,

  • nadležne lučke kapetanije,

  • inspekciju za bezbednost plovidbe,

da preduzmu sledeće mere u najkraćem roku:

  1. Uklanjanje nepropisno usidrenih objekata na sektoru 1050–1070 km;

  2. Vraćanje plovnog puta u propisane dimenzije prema klasi VIIa;

  3. Uspostavljanje redovnog i pravovremenog informisanja posada o svim izmenama u plovidbenom režimu;

  4. Organizovanje neprekidnog nadzora i kontrole sidrenja u zoni Velikog Gradišta i zvaničnih sidrišta.

  5. Formiranje funkcionalnog 24-časovnog kanala za hitne prijave, uz kadrovsko osposobljavanje VTS centra.

 

FOTO: Prikaz usidrenih objekata na AIS-u.

BEZBEDNOST KAO NEUPITAN PRIORITET

Razumemo važnost ekonomskih aktivnosti na rekama, ali jasno ističemo da bezbednost plovidbe mora biti apsolutni prioritet, a ne predmet kompromisa. Očuvanje života članova posade, plovnih objekata, tereta i infrastrukture ne trpi odlaganje.

UPLS će i dalje pratiti situaciju na terenu i pravovremeno obaveštavati nadležne o svim nepravilnostima koje ugrožavaju bezbednu i urednu plovidbu.

Be the first to write a review

Ostavite odgovor