
Удружење професионалних лађара Србије (УПЛС) скреће пажњу надлежним институцијама и широј стручној јавности на озбиљне изазове у вези са безбедношћу пловидбе на сектору Дунава од 1050. до 1070. речног километра, у зони Великог Градишта.
ПОТЕШКОЋЕ У ПРАКТИЧНОЈ ПРИМЕНИ ПРОПИСА
На основу учесталих пријава чланова посада, као и сопствених запажања из сектора, УПЛС указује на појаву непрописног и неорганизованог сидрења пловних објеката, нарочито багера ангажованих на експлоатацији речних ресурса, што доводи до сужавања пловног пута испод прописаних габарита.
Истичемо да је Дунав, на свом току од Београда до Црног мора, класификован као пловни пут категорије ВИИ, према стандардима Европске конференције министара саобраћаја (ЕЦМТ). Ова класа предвиђа капацитете за велике речне конвоје – укључујући потискиване саставе ширине до 34 м, дужине до 285 м, и газа до 4,5 м – те се минимална ширина пловног пута мора одржавати на најмање 120 метара.
НЕПРИХВАТЉИВО СУЖЕЊЕ И ПОВЕЋАН САОБРАЋАЈНИ РИЗИК
Тренутна ситуација на овом сектору указује на сужење пловног пута и до 80 метара, што је знатно испод дозвољених граница. Овај проблем нарочито долази до изражаја у јутарњим сатима, када већина бродова у режимима А1 и А2 излази на пловидбу, често под оптерећењем ограниченог броја квалификованих чланова посаде.
У таквим условима, сусрети између потискиваних састава, као и са појединачним бродовима, постају изузетно ризични, поготово ако се узме у обзир специфичност сектора – често изложено кошавском ветру и са највећим бројем забрана пловидбе у Србији током године.
СЛИЧНЕ ПОТЕШКОЋЕ И У НОВОМ САДУ
Слични проблеми уочени су и на новосадском сидришту, где током ветровитих дана долази до попречног кретања баржи, које остају без контроле унутар пловног пута. Још већи проблем представља чињеница да не постоји ефикасан, стално доступан канал за пријаву оваквих инцидената – пошто лучке капетаније и инспекције не раде 24 часа, а ВТС центар тренутно није кадровски попуњен.
ЗАХТЕВ ЗА ПОБОЉШАЊЕМ СТАЊА И КОМУНИКАЦИЈЕ
УПЛС овим путем апелује на:
-
Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре,
-
надлежне лучке капетаније,
-
инспекцију за безбедност пловидбе,
да предузму следеће мере у најкраћем року:
-
Уклањање непрописно усидрених објеката на сектору 1050–1070 км;
-
Враћање пловног пута у прописане димензије према класи ВИИа;
-
Успостављање редовног и правовременог информисања посада о свим изменама у пловидбеном режиму;
-
Организовање непрекидног наѕора и контроле сидрења у зони Великог Градишта и званичних сидришта.
-
Формирање функционалног 24-часовног канала за хитне пријаве, уз кадровско оспособљавање ВТС центра.

БЕЗБЕДНОСТ КАО НЕУПИТАН ПРИОРИТЕТ
Разумемо важност економских активности на рекама, али јасно истичемо да безбедност пловидбе мора бити апсолутни приоритет, а не предмет компромиса. Очување живота чланова посаде, пловних објеката, терета и инфраструктуре не трпи одлагање.
УПЛС ће и даље пратити ситуацију на терену и правовремено обавештавати надлежне о свим неправилностима које угрожавају безбедну и уредну пловидбу.