Водич кроз ЕуРИС – БИЦС и ЦЕЕРИС
У претходном периоду смо писали о електронском извештавању, укратко се упознали са платформама и њиховим применама, а сада ћемо заћи мало дубље у материју и покушати да је приближимо још више корисницима кроз једну врсту водича – упутства.
ЕуРИС је као платформа замишљен да покрива комплетан саобраћај на територији ЕУ (унутрашња пловидба и мала обална пловидба). Свесни величине флоте и површине која треба бити покривена, извршена је и подела по тзв. зонама, па је тако северни део обухваћен платформом БИЦС (Бенелукс, Португал, Француска, Пољска, Немачка до границе са Аустријом), док је централни и источни део (Дунав од границе Аустрије и Немачке до Црног мора, Морава, Драва, Тиса, Сава) обухваћен платформом ЦЕЕРИС (Центран анд Еаст Еуропе Ривер Информатион Сервице).
БИЦС је као платформа заступљен већ дуже време, развијен је софтвер који се инсталира на рачунару (доступан за Wиндоwс, мацОС и Линуx), прилично је интуитиван за коришћење и поприлично познат колегама који плове у његовој зони надлежности.
Да би користили БИЦС потребно је направити налог, односно регистровати се на њиховом сајту. Постоји неколико врста налога:
РWС налог – који се такође назива „СИАМ-ектерн“ налог, омогућава приступ различитим РВС услугама као што су Лоцк Сцхедулер (пружа информације бродовима о планираним пролазима кроз бродске преводнице и попуњености места за чекање у преводницама од стране Ријксватерстаат-а) и Ваарвегинформатие (информације о отворима мостова, дежурна служба на мостовима и преводницама). РВС налог је такође потребан да бисте затражили БИЦС налог, који вам даје приступ БИЦС услугама.
БИЦС налог – такође познат као „Берицхтендиенст налог“, је неопходан за коришћење услуге размене порука као дела електронског извештавања. БИЦС налог се састоји од РВС налога и вашег ИД-а за извештавање, које добијате у писму добродошлице након што се ваш захтев за БИЦС налог обради. ИД за извештавање је идентификациони број вашег БИЦС налога, који се састоји од девет цифара, увек почев од 7000. ИД за извештавање се може сматрати еквивалентом броја поштанског сандучета. БИЦС користи ХЕРМЕС систем за размену порука за рутирање послатих и примљених порука. ИД за извештавање омогућава систему за размену порука да идентификује порекло послатих порука и одреди одредиште за испоручене поруке.
БИЦС кориснички налог – који се назива и „акредитиви за пријаву“, аутоматски се креира када инсталирате БИЦС на свој уређај. Подразумевано, овај налог има корисничко име „бицс2“ и лозинку „бицс2“, што вам омогућава да се пријавите на БИЦС. Овај кориснички налог вам даје администраторска права у оквиру БИЦС софтвера на вашем уређају и осигурава да ваш БИЦС налог није доступан свима. Ако делите свој уређај са више особа, препоручује се да промените подразумеване акредитиве за пријаву.
Од 1. јануара 2010. Централна комисија за пловидбу Рајном (ЦЦНР) постепено је увела захтеве електронског извештавања на Рајни за пловила или конвоје који носе контејнере. Од пролећа 2017е год, одлучено је проширити захтев за електронско извештавање на пловила са фиксним резервоарима на броду, са почетком примене од 1. децембра 2018. Проширење захтева за електронско извештавање за пловила одобрила је Централна комисија на својој јесењој пленарној седници 2019. ступа на снагу 1. децембра 2021. Захтев електронског пријављивања предвиђен чланом 12.01 РПР-а, који се данас може обрадити путем радио-телефоније, писмено или електронски, мора се извршити електронски од 1. децембра 2021. Захтев за електронско пријављивање, који се раније односио само на конвоје и пловила која превозе контејнере на броду, биће проширена на типове пловила назначене у наставку:
• Пловила која превозе робу обухваћену АДН-ом;
• Пловила дужине преко 110м;
• Путнички бродови;
• Морски бродови;
• Пловила са ЛНГ системом;
• Специјални транспортни послови.
ЦЕЕРИС – означава „Централни и Источно Европски Речни Информациони Систем” и заједничка је иницијатива 8 земаља: Аустрије, Бугарске, Хрватске, Чешке, Мађарске, Румуније, Србије и Словачке.
Ово је новост у централној и источној Европи, па ћемо се са овом темом детаљније позабавити. Платформа омогућава заповедницима пловила који плове Дунавским коридором и/или реком Елбом у Чешкој Републици да попуне све извештаје захтеване за одређени транспорт унутрашњим пловним путевима у земљама учесницама у платформи „одједном“ са „једнократним уносом података“.
ЦЕЕРИС и ЕуРИС деле различите услуге као што су корисничко управљање, приказ позиције брода, ЕТА и прорачун путовања као и електронска размена података и обострана корист коришћењем дељених информација.
Погодности за заповеднике –
ЦЕЕРИС вам пружа преглед свих захтева за извештавање за намеравано путовање и руту засновано на потпуној транспарентности правне позадине и надлежних служби за пријем као и суверенитет података. Заповедници могу да креирају планове пловидбе за вишеструка путовања са дефинисаним догађајима (као што су утовар/истовар робе, кретање путника) који за собом повлаче промену података (утоварен/празан, смена посаде, смена путника). Податке извештаја можете делити са свим укљученим странама као што су агенти, власници терета, оператери терминала те им тако омогућити да попуне податке о терету за ваше путовање (врста терета, количина, лука утовара/истовара, вредност робе…) замислите само колико посла је преузето од заповедника потискиваног састава од 6 или 9 баржи. Паметна помоћ за попуњавање извештаја заснована на проширеним референтним подацима преведеним на преовлађујуће језике смањује могућност грешке погрешног тумачења неког појма, а опција додавања података у „омиљено“ олакшава брз процес попуњавања. На послетку, ЦЕЕРИС пружа преглед достављених извештаја, њихов статус као и примљене одговоре и води рачуна да се пријава врши само једном.
Подаци доступни преко ЦЕЕРИС –
ЦЕЕРИС нуди проширен и флексибилан фонд података за извештавање укључујући податке путовања, терет, путнике, посаду, статистику, бродске залихе и извештај о одлагању отпада. Као резултат тога, широк обим надлежних органа, укључујући органе за управљање саобраћајем, царина, гранична полиција, статистика и луке су упућени са системом као и национални РИС органи.
Погодности које ЦЕЕРИС нуди надлежним органима –
Као регистровани надлежни орган, можете лако да примате прилагођене извештаје са терена у складу са вашим законским захтевима са прилагођеним начином приказивање (графички приказ, емаил, wебхоок, АПИ, XМЛ…). Систем се брине за омогућавањем паметне расподеле података омогућујући властима да се фокусирају на управљање извештајима, дакле сваки надлежни орган добија припадајуће им извештаје. Одговори се могу послати заповедницима и делити са другим властима (потврда надлежних органа о пријему одговарајућег извештаја и одобравање или одбијање упловљења/испловљења брода у одређено пристаниште).
Дељење информација са логистичким партнерима –
Поред давања права извештавања за пловило, власник брода има могућност да трећим лицима као логистичким корисницима одобри приступ путовању и транспортним информацијама за своје пловило на појединачно путовање, одређено време или чак неограничено, чиме им даје могућност да прате тренутну позицију брода заједно са ажурирањима ЕТА и информацијама о терету у зависности од додељене класе приватности како би прилагодили њихове услуге процесу транспорта. Кроз Центар за обавештавање, саобраћајне службе (флеет манагер, лоцкс анд доцкс) се могу претплатити за специфичне догађаје у вези са овлашћеним пловилима како би добили информације о ЕТА. Ови догађаји се састоје од пријема ЕРИ порука, промена ЕТА, стационарне ситуације, проласци кроз мостове и преводнице као и долазак/одлазак на пристан или понтон.
ПРИМЕНА ПЛАТФОРМЕ ЦЕЕРИС
Пошто смо се упознали са својствима платформе, као и могућностима које пружа, можемо прећи и на обавезе које нам платформа намеће. Ради лакшег прегледа, примену ћемо поделити по земљама које су поменуту платформу основале и усвојиле.
Аустрија – Извештавање о превозу опасних материја је активно са преводницама и инспекцијом пловидбе као наѕорним органима, пошто се од 01. новембра 2022 ЦЕЕРИС користи за обавештења о превозу опасних материја. Од 01. јануара 2023 национални портал за извештавање ДоРИС није више доступан, тако да је електронско извештавање доступно само преко ЦЕЕРИС и емаил. Статистички извештај о транзиту је у припреми и очекује се у другом тромесечју 2024.године.
Чешка – Извештавање путовања почиње преласком границе са Немачком РИС центру дигиталним путем је у пробном статусу, сва извештавања се врше преко ВХФ 80 канала, телефоном +420840111254 или емајлом на ris@lavdiz.cz. Од јануара 2023 извештај путовања је могућ преко ЦЕЕРИС платформе од тренутка преласка Немачке границе. Извештај о почетку путовања и преласку Немачке границе биће могућ од другог тромесечја 2023 путем БИЦСа са ЦЕЕРИСом као првом тачком извештавања. Извештавање о доласку/одласку у јавне луке очекује се у другом тромесечју 2023.године.
Словачка – Извештавање путем ЦЕЕРИС је могуће од 01.маја 2023 и то за доласке, одласке и транзитирање, извештаје примају Управа за саобраћај и Јавне луке, док за пловидбу у зони надлежности преводнице Габчиково – извештаји иду оператеру преводнице.
Мађарска – У наредним месецима се очекује одобрење да извештавање буде искључиво преко ЦЕЕРИС платформе, обзиром да сви надлежни органи (осим водене полиције) имају приступ информацијама. Конфигурацију захтева за електронско извештавање је завршено и прихватиле су га све власти у децембру 2022.године.
Румунија – Извештаје о доласку и одласку засноване на ДАВИД обрасцима је доступно са лучким капетанијама и Румунским поморским властима (АНР). По Румунском закону, извештавање је обавезујуће и могуће је само преко платформе ЦЕЕРИС од 01.јануара 2023.године.
Бугарска – Извештавање за све видове транспорта (расутих терета, опасних материја, путника) је припремљено у ЦЕЕРИСу, Засновано је на ДАВИД обрасцима и по Бугарском закону је обавезујуће. ЦЕЕРИС ће као платформа постати обавезна током 2024.године, а тренутни систем извештавања ће бити угашен (БУЛРИС).
Хрватска – РИС ове државе је саставни део ЦИМИС-ИСУП система (Хрватски Интегрисани Поморски Информациони Систем – Информациони Систем Просторног Уређења), за сада омогућава само агентима да уносе податке о извештавању (укључујући и превоз опасних материја). Извештавање преко ЦЕЕРИСа биће могуће у другој половини 2024 године, након успостављања међувезе између ЦИМИСа и ЦЕЕРИСа. Податак до којег смо дошли наводи да ће платформа заживети од 01.октобра 2024.године.
Србија – По устаљеној пракси касни са применом прихваћених споразума. Знамо само да је за покретање и имплементацију платформе надлежно МГСИ – дирекција за пловне путеве. Приступ платформи ће имати надлежне службе (капетаније, инспекција за безбедност пловидбе, царина, гранична полиција). Када ће почети примена и када ће она постати обавезујућа остаје отворено питање и о овоме ћемо писати у наредном периоду.
Закључак –
Електронско извештавање олакшава размену података између пловила и секторских саобраћајних центара у поређењу са извештавањем путем радио телефоније или писаним путем. Електронско извештавање је саставни део РИСа и омогућава:
• стратешке информације у вези са саобраћајем,
• управљање саобраћајем,
• спречавање и смањење несрећна,
• вођење статистике,
• спровођење захтева.
Оно такође смањују административно оптерећење за заповеднике бродова и надлежне органе унутрашњих пловних путева. Као таква, ово је мера која помаже да се модернизује унутрашња пловидба и промовише коришћење нових технологија. То је у великој мери део стратегије РИС Рајнске и Дунавске комисије.