Поводом притужби заповедника бродова и састава на угроженост безбедности пловидбе због непоштовања прописа малих пловила и чамаца, Удружење професионалних лађара Србије издаје следеће Саопштење за јавност:
Сезона годишњих одмора је у току а самим тим је повећан број чамаца и пловних објеката за спорт и разоноду. Власници и заповедници спортских чамаца су у обавези да се придржавају општих одредби које се тичу безбедности пловидбе. То подразумева адекватно ноћно обележавање пловила, пловидбу ван матице реке и пловног пута као и непресецање пута комерцијалних и путничких бродова, општу забрану сплаварања (спуштање пловила матицом реке без употребе погона) и ограничено конзумирање алкохола.
Тренутно највећи проблем представља пловидба реком Савом од ушћа до 15. километра, посебно горњи шпиц аде Међице, због великог броја пловила без адекватних ноћних ознака, великог броја објеката и чамаца усидрених у пловном путу а који се не обазиру на звучне сигнале комерциалних бродова што често доводи до потребе за оштрим маневрима бродова који у опасност доводе како посаду бродова тако и остале учеснике у пловидби, као и неконтролисана конзумација алкохола појединих власника пловила што доводи до често конфузних поступака и погрешних процена власника чамаца. Проблеме праве и спортски пецароши и рибари који у неадекватно обележеним чамцима лове рибу у пловидбеним пролазима мостова у: Новом Саду – мост Бошко Перошевић, у Београду – Панчевачки мост и у Смедереву – Смедеревски мост.
Подсећамо да је обавеза свих учесника у пловидби прописно ноћно обележавање. Пловни објекти до 15 м дужине у обавези су да имају у току пловидбе као и приликом стојања на сидру, једно бело светло видљиво у луку од 360 степени на висини минимум 1 метар од висине водене површине (водне линије). Рибари и спортски риболовци поред наведеног обележавања чамаца имају и обавезу обележавања плутача које користе приликом вуче мрежа, такође јасним белим светлом. Свако задржавање у пловном путу као и пловидбеним отворима мостова је строго забрањено. Постављање лед светала, батеријских лампи у канистере и слична импровизована средства НИСУ у складу са прописима и озбиљно утичу на безбедност пловидбе. Подсећамо све учеснике у пловидби да заповедници бродова, због дужине састава и висине кормиларнице често имају „мртав угао“ већи од 50 метара, тачније особа која управља бродом не види објекте који се налазе минимум 50 метара испред прамца брода. Приликом вожње уз помоћ радара капетани бродова не могу да праве разлику између грања које плови по реци, сметњи од рефлексије воде и струјних каблова од чамаца и пловила без адекватне сигнализације.
Овим саопштењем апелујемо на све учеснике у пловидби да се понашају одговорно и у складу са прописима а на надлежне инспекције пловидбе да појачају наѕор и контролу пловидбе поготово ноћу и условима смањене видљивости. Такође апелујемо на надлежно министарство да обезбеди систем за брзо узбуњивање и реаговање полиције – инспекције пловидбе у местима која не поседују инспекцијске чамце као превентивну меру за избегавање трагедије и губљење људских живота.
Управни одбор Удружења професионалних лађара Србије