Проблем снабдевања горивом путничких бродова у Републици Србији

Пошто је путнички саобраћај на Дунаву у експанзији желели би да укажемо на могућности које он пружа за трговину нафтним дериватима и мазивом.

Као што је познато тренутно у Републици Србији бродови могу да се снадбевају погонским горивом на четири места ( Лука Нови Сад, Мондо Лука Београд, Велико Градиште и Прахово ).

Међутим за путничке бродове су та места скоро па неприхватљива из више разлога:

1. Брод мора да напусти пристаниште да би се снабдео горивом

2. Путници морају да напусте брод приликом снадбевања горивом ( поред републике Хрватске једини пример у Европи) иако су сви бродови опремљени са еуро спојем а Србија је потписник АДН споразума што подразумева висок тепен едукације у руковању опасним теретима, између осталог и дериватима.

3. Републичка управа царина има неки урођени страх да ће неко са путничког брода прокријумчарити гориво, иако такав случај још није забележен и вероватно никада неће ни бити.

Какве последице трпе грађани Републике Србије због тога?

Имајући у виду број пролазака бродова кроз Србију и имајући у виду да брод потроши од Пасаве (Немачка) до Црног мора (Румунија) и назад око 70.000 литара горива и 220 литара уља, то би математички изгледало овако. Када би Република Србија од литре горива имала само 1динар (један динар) то би хипотетички могло да донесе зараду од 700.000 евра годишње само на основу трговине горивом са путничким бродовима. Сигуран сам да држава има више од једног динара по литри горива тако да је и могућност зараде много већа. Овако се сви ти бродови снадбевају у Немачкој, Аустији и Мађарској те ми остајемо ускраћени за пуњење нашег буџета.

Могуће решење: Наши привредници већ годинама моле да им се дозволи снадбевање горива тако што ће са бродом специјално конструисаним за то доћи на бок путничког брода и снадбети га горивом. Решење би било да им се то и дозволи а царина би могла да контролом брода за снабдевањем и отпемнице са брода има пуну контролу над прометом деривата.

 

[цаптион ид=“аттацхмент_1618″ алигн=“алигнцентер“ wидтх=“640″]ИМГ 20191012 091712 ФОТО: Бранислав Вајда, Бункерисања горива у Будимпешти[/caption]

 

[цаптион ид=“аттацхмент_1619″ алигн=“алигнцентер“ wидтх=“640″]ИМГ 57дц3ф348720ф2478896а1825а4167а6 В ФОТО: Игор Дорчић, Бункерисање горива у Бечу[/caption]

 

[цаптион ид=“аттацхмент_1620″ алигн=“алигнцентер“ wидтх=“640″]ИМГ 71еда496б0606а8д0бд65а755183ц7цд В ФОТО: Игор Дорчић, Бункерисање горива у Бечу[/caption]

 

Таква решења се користе у свим земљама ЕУ: Холандији, Немачкој, Аустрији, Мађарској, Бугарској и свуда то функционише без проблема, те би молили наше органе власти да се упознају са таквим начином снадбевања бродова и дају могућност нашим грађанима да живе боље користећи те погодности. Малим смањењем акцизе и пореза на гориво за бродове могли би постати лидери у снабдевању горива бродова у транзиту кроз нашу земљу. Желимо да подсетимо да је саобраћај путничких бродова у сталном порасту и да бележи највећи раст те гране привреде у Европи.

Капетан Игор Дорчић

Заповедник вресте А