Na zajedničkom sastanku održanom 13. novembra 2025. godine u prostorijama Direkcije za vodne puteve (Francuska 9, Beograd), između predstavnika Udruženja profesionalnih lađara Srbije (UPLS) i Direkcije za vodne puteve, postignut je dogovor da se u što kraćem roku preduzmu mere u cilju unapređenja bezbednosti plovidbe u zoni ušća reke Velike Morave u Dunav, kao i u području Novog Sada u zoni sidrišta.
U skladu sa navedenim dogovorima, obaveštavamo članstvo i stručnu javnost o sledećem:
Direkcija za vodne puteve je dana 26.11.2025. godine izvršila obeležavanje potonulog plovila na reci Dunav, uz desnu obalu na rkm 1104+500. Obeležavanje je izvršeno crvenom svetlećom bovom (CEVNI oznaka 1.F – obeležavanje opasnih mesta i prepreka).

Preko ove bove u RIS-u Republike Srbije postavljena je i virtuelna bova.
Skice obeležavanja nalaze se u prilogu.
Dok lučki operater Luke Novi Sad ne izvrši trajno obeležavanje lučkog sidrišta (od rkm 1252+000 do rkm 1250+930), predloženo je da se u toj zoni hitno uvede jednosmerna plovidba, uz postavljanje znakova za regulisanje saobraćaja.
Postojala su saznanja da je izvođač radova na izgradnji mosta (kineska kompanija, sektor oko rkm 1250+500) već postavio signalizaciju za jednosmernu plovidbu na deonici u kojoj se nalaze lučko sidrište i sidrište javne namene, u funkciji bezbedne izgradnje mosta, ali je postojala sumnja u vidljivost i ispravnost ovih znakova.
Proverom postojeće signalizacije na terenu ustanovljeno je da su znaci na levoj obali na rkm 1251+900 bili zaklonjeni rastinjem. Nakon intervencije Direkcije kod izvođača radova, uklanjanjem rastinja obezbeđena je puna vidljivost znakova (videti fotografije u prilogu br. 4 – stanje pre i nakon intervencije).
Znaci na desnoj obali na rkm 1249+400 su u punoj funkciji (prilog br. 5).

Na obe navedene lokacije postavljeni su znaci „Zabrana susretanja i preticanja“ (CEVNI oznaka A.4), u paru sa znakovima „Kraj zabrane ili obaveze koja se primenjuje na saobraćaj u jednom smeru ili kraj ograničenja“ (CEVNI oznaka E.11). Skica celog sektora nalazi se u prilogu br. 6.
S obzirom na to da su navedene oznake u funkciji, ali privremenog karaktera i u vlasništvu privatne kompanije, Direkcija za vodne puteve će izraditi i postaviti trajne oznake na istim lokacijama. Ove oznake biće uvršćene i u Plan obeležavanja za 2026. godinu.
O svim navedenim merama obaveštena je nadležna Lučka kapetanija Novi Sad.
U nastavku su dati odgovori na pitanja koja su postavljena tokom sastanka sa Udruženjem profesionalnih lađara, a koja se odnose na RIS:
Kritični sektori u plovidbenom biltenu
U toku je razvoj novog plovidbenog biltena, sa ciljem da se prijavljene situacije sa kritičnih sektora integrišu u novi bilten. Očekuje se da novi plovidbeni bilten, zajedno sa označenim kritičnim sektorima, bude javno dostupan krajem januara 2026. godine.
Ažuriranje ENC karata – prioritet Belegiš
Tokom novembra i decembra 2025. godine biće realizovana nabavka softvera i obuka zaposlenih za korišćenje novog softvera za izdavanje ENC karata. Do kraja godine biće ažurirane ENC karte za reku Tisu, dok je u prva dva kvartala 2026. godine planirano ažuriranje ENC karata za Dunav i Savu, pri čemu će se voditi računa da Belegiš bude među prioritetima.
Hidrometeorološki podaci za sektor Ram i Golubac
Do završetka aktivnosti na projektu „Implementation of a network of hydrometeorological stations along the Danube and Sava rivers in the Republic of Serbia“, preporučuje se korišćenje dostupnih hidrometeoroloških podataka u realnom vremenu sa sajta Republičkog hidrometeorološkog zavoda Republike Srbije, na sledećem linku:
https://www.hidmet.gov.rs/ciril/osmotreni/automatske.php

