Izveštaj sa sastanka UPLS sa MGSI i Direkcijom za vodne puteve

FOTO: UPLS

TEME SASTANKA

Na zajedničkom sastanku, održanog 13.11.2025. predstavnika Udruženja profesionalnih lađara Srbije (UPLS) sa Ministarstvom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (MGSI) i Direkcijom za vodne puteve razmatrane su sledeće teme:

  1. Implementacija Direktive 2017/2397 i početak izdavanja novih dokumenata

  2. Overa i vođenje brodarskih knjižica

  3. Problemi u radu lučkih kapetanija

  4. Funkcionisanje VTS sistema

  5. Bezbednost plovidbe i odgovornost nadležnih organa

  6. Opasne deonice i kritični sektori

  7. Elektronsko slanje raporta za prevodnice Đerdap I i II

  8. CERIS platforma i zastoj u njenoj primeni

  9. Problemi pecaroša u plovnom putu

  10. Tehnički i infrastrukturni projekti Direkcije za vodne puteve

  11. Modernizacija sistema praćenja i obeležavanja plovnog puta

I DEO – TEME RAZMATRANE SA MINISTARSTVOM (MGSI)

Implementacija Direktive i nova dokumenta
Prema uverenju predstavnika MGSI, nakon poslednje posete Evropske komisije svi uočeni nedostaci su otklonjeni i stečeni su uslovi da izdavanje novih dokumenata, ovlašćenja, brodarskih knjižica i organizovanje ispita za zvanja u skladu sa Direktivom 2017/2397 započne polovinom januara 2026. UPLS ove navode prima na znanje, ali zadržava jasnu rezervu, imajući u vidu dosadašnja iskustva i višegodišnju praksu odlaganja i parcijalne primene propisa.

Overa brodarskih knjižica
Problem overe brodarskih knjižica, posebno u LK Novi Sad, opravdan je tvrdnjom da su odbijene knjižice bile neadekvatno vođene. Stav UPLS je jasan: u svim slučajevima kada članovi smatraju da su odbijeni bez osnova, potrebno je da dostave skenirane knjižice i izvode iz brodskog dnevnika kako bi se izvršila stručna revizija i, ukoliko nepravilnosti ne postoje, reagovalo prema nadležnim institucijama.

Bezbednost plovidbe i izostanak jasnih odgovora
Na pitanja koja se direktno tiču bezbednosti plovidbe nismo dobili konkretne odgovore, već smo upućeni na Odeljenje za inspekcijske poslove bezbednosti plovidbe, iako se isto nalazi u okviru MGSI. Ovakav pristup smatramo izbegavanjem odgovornosti i prebacivanjem nadležnosti unutar istog sistema.

VTS sistem – teorija i praksa
MGSI tvrdi da VTS centar funkcioniše i da se radi na njegovom unapređenju. Međutim, stanje na terenu još ne potvrđuje navedene tvrdnje, što ostaje razlog za ozbiljnu zabrinutost.

CERIS platforma – bez jasnog odgovora
Na pitanje o problemima sa CERIS platformom dobili smo odgovor da „problem nije do MGSI“, ali bez konkretne informacije gde je stvarna blokada. Zaključeno je da je potreban međuresorni sastanak koji mora da inicira Ministarstvo.

Pecaroši u plovnom putu kod Žeželjevog mosta
Nadležni tvrde da je problem rešen pojedinačnim kaznama i saopštenjem brodarstvu. UPLS smatra da se ovde ne radi o rešenju već o prividu reakcije i da je neophodno stalno prisustvo čamca inspekcije plovidbe, svakodnevne patrole i fizičko uklanjanje pecaroša iz zone plovnog puta.

II DEO – TEME RAZMATRANE SA DIREKCIJOM ZA VODNE PUTEVE

Kritični sektori i situacioni planovi
Najavljeno je ponovno stavljanje u funkciju elektronskih situacionih planova za kritične sektore, što će značajno olakšati bezbednu plovidbu.

Elektronske navigacione karte
Uskoro se očekuje ažuriranje e-karata. Kao razlog dosadašnjeg kašnjenja naveden je prelazak na savremeni softver koji je zahtevao prilagođavanje postojećem sistemu.

Suženje plovnog puta – Novi Sad
Problem suženja na donjem novosadskom sidrištu biće rešen postavljanjem oznaka zabrane susretanja na spornoj deonici, čime će se smanjiti rizik od incidentnih situacija.

Bezbednost na Đerdapu II
Ukazano je na činjenicu da operatori na tornjevima prevodnica ne daju dovoljne informacije o pozicijama plovila angažovanih na vađenju potonulih objekata, što je u više navrata dovelo do situacija visokog rizika i izbegavanja sudara.

Meteo-stanice i praćenje vetra
Planirano je postavljanje novih meteoroloških stanica na sektorima Rama i Golubac, čime će podaci o stanju vetra u realnom vremenu biti dostupni učesnicima u plovidbi.

Hidrografsko plovilo i nova investicija
Novo plovilo za hidrografska merenja već je u funkciji i pokazalo je vrlo dobre rezultate. U toku je i izgradnja specijalizovanog plovila „Istrajni 3“, planiranog za završetak do kraja 2026. godine.

CERIS – tehnička spremnost Direkcije
Direkcija je potvrdila da je sa njihove strane sve pripremljeno za primenu CERIS sistema, ali da je nužno da MGSI organizuje međuresorni sastanak sa policijom, carinom i ekološkim službama kako bi platforma konačno zaživela u praksi.

ZAKLJUČAK

UPLS pozdravlja profesionalan pristup i operativne napore Direkcije za vodne puteve u održavanju plovnih puteva i unapređenju sistema bezbednosti, kao i korektnu komunikaciju sa strukom.

Istovremeno, ostaje zabrinjavajući nivo netransparentnosti i neefikasnosti u radu MGSI, posebno kada je reč o pitanjima bezbednosti plovidbe i implementaciji evropskih propisa.

Deklarativna obećanja beležimo, ali ih ne prihvatamo bez kritičkog odmaka. UPLS će nastaviti da deluje kao glas struke, korektiv sistema i zaštitnik interesa onih koji svakodnevno rade na rekama – jer bezbednost plovidbe ne trpi improvizaciju, već zahteva red, odgovornost i vidljive rezultate.

Ostavite odgovor