
ТЕМЕ САСТАНКА
На заједничком састанку, одржаног 13.11.2025. представника Удружења професионалних лађара Србије (УПЛС) са Министарством грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре (МГСИ) и Дирекцијом за водне путеве разматране су следеће теме:
-
Имплементација Директиве 2017/2397 и почетак издавања нових докумената
-
Овера и вођење бродарских књижица
-
Проблеми у раду лучких капетанија
-
Функционисање ВТС система
-
Безбедност пловидбе и одговорност надлежних органа
-
Опасне деонице и критични сектори
-
Електронско слање рапорта за преводнице Ђердап И и ИИ
-
ЦЕРИС платформа и застој у њеној примени
-
Проблеми пецароша у пловном путу
-
Технички и инфраструктурни пројекти Дирекције за водне путеве
-
Модернизација система праћења и обележавања пловног пута
И ДЕО – ТЕМЕ РАЗМАТРАНЕ СА МИНИСТАРСТВОМ (МГСИ)
Имплементација Директиве и нова документа
Према уверењу представника МГСИ, након последње посете Европске комисије сви уочени недостаци су отклоњени и стечени су услови да издавање нових докумената, овлашћења, бродарских књижица и организовање испита за звања у складу са Директивом 2017/2397 започне половином јануара 2026. УПЛС ове наводе прима на знање, али задржава јасну резерву, имајући у виду досадашња искуства и вишегодишњу праксу одлагања и парцијалне примене прописа.
Овера бродарских књижица
Проблем овере бродарских књижица, посебно у ЛК Нови Сад, оправдан је тврдњом да су одбијене књижице биле неадекватно вођене. Став УПЛС је јасан: у свим случајевима када чланови сматрају да су одбијени без основа, потребно је да доставе скениране књижице и изводе из бродског дневника како би се извршила стручна ревизија и, уколико неправилности не постоје, реаговало према надлежним институцијама.
Безбедност пловидбе и изостанак јасних одговора
На питања која се директно тичу безбедности пловидбе нисмо добили конкретне одговоре, већ смо упућени на Одељење за инспекцијске послове безбедности пловидбе, иако се исто налази у оквиру МГСИ. Овакав приступ сматрамо избегавањем одговорности и пребацивањем надлежности унутар истог система.
ВТС систем – теорија и пракса
МГСИ тврди да ВТС центар функционише и да се ради на његовом унапређењу. Међутим, стање на терену још не потврђује наведене тврдње, што остаје разлог за озбиљну забринутост.
ЦЕРИС платформа – без јасног одговора
На питање о проблемима са ЦЕРИС платформом добили смо одговор да „проблем није до МГСИ“, али без конкретне информације где је стварна блокада. Закључено је да је потребан међуресорни састанак који мора да иницира Министарство.
Пецароши у пловном путу код Жежељевог моста
Надлежни тврде да је проблем решен појединачним казнама и саопштењем бродарству. УПЛС сматра да се овде не ради о решењу већ о привиду реакције и да је неопходно стално присуство чамца инспекције пловидбе, свакодневне патроле и физичко уклањање пецароша из зоне пловног пута.
ИИ ДЕО – ТЕМЕ РАЗМАТРАНЕ СА ДИРЕКЦИЈОМ ЗА ВОДНЕ ПУТЕВЕ
Критични сектори и ситуациони планови
Најављено је поновно стављање у функцију електронских ситуационих планова за критичне секторе, што ће значајно олакшати безбедну пловидбу.
Електронске навигационе карте
Ускоро се очекује ажурирање е-карата. Као разлог досадашњег кашњења наведен је прелазак на савремени софтвер који је захтевао прилагођавање постојећем систему.
Сужење пловног пута – Нови Сад
Проблем сужења на доњем новосадском сидришту биће решен постављањем ознака забране сусретања на спорној деоници, чиме ће се смањити ризик од инцидентних ситуација.
Безбедност на Ђердапу ИИ
Указано је на чињеницу да оператори на торњевима преводница не дају довољне информације о позицијама пловила ангажованих на вађењу потонулих објеката, што је у више наврата довело до ситуација високог ризика и избегавања судара.
Метео-станице и праћење ветра
Планирано је постављање нових метеоролошких станица на секторима Рама и Голубац, чиме ће подаци о стању ветра у реалном времену бити доступни учесницима у пловидби.
Хидрографско пловило и нова инвестиција
Ново пловило за хидрографска мерења већ је у функцији и показало је врло добре резултате. У току је и изградња специјализованог пловила „Истрајни 3“, планираног за завршетак до краја 2026. године.
ЦЕРИС – техничка спремност Дирекције
Дирекција је потврдила да је са њихове стране све припремљено за примену ЦЕРИС система, али да је нужно да МГСИ организује међуресорни састанак са полицијом, царином и еколошким службама како би платформа коначно заживела у пракси.
ЗАКЉУЧАК
УПЛС поздравља професионалан приступ и оперативне напоре Дирекције за водне путеве у одржавању пловних путева и унапређењу система безбедности, као и коректну комуникацију са струком.
Истовремено, остаје забрињавајући ниво нетранспарентности и неефикасности у раду МГСИ, посебно када је реч о питањима безбедности пловидбе и имплементацији европских прописа.
Декларативна обећања бележимо, али их не прихватамо без критичког одмака. УПЛС ће наставити да делује као глас струке, коректив система и заштитник интереса оних који свакодневно раде на рекама – јер безбедност пловидбе не трпи импровизацију, већ захтева ред, одговорност и видљиве резултате.

