Иницијатива за решавање проблема својства укрцања особља за остваривање права на полагање стручних испита

Изменом закона о звањима у унутрашњој пловидби те преласком на нови правилник, у пракси су примећени административни проблеми који значајно успоравају напредовање запослених на бродовима у унутрашњој пловидби.
Уредбом су дефинисана својства укрцања и звања која, иако су преузета по узору на ЕУ модел, и даље садрже стари систем који више не постоји у пловидбеној пракси тако да долази до озбиљних проблема у тумачењу и припремању документације за пријаву испита.
Пример 1:
Ученици бродарских школа се и даље укрцавају као „ученик на пракси“. Ово звање, односно статус укрцања не постоји у актуелном правилнику.
Пример 2:
Сво укрцано особље се води у одређеном статусу а уколико се не води у бродарској књижици са назнаком „приправник“ не признаје му се стаж за следеће звање. Тако имамо случајеве да особе са бродарском школом не могу да одмакну од звања морнара по 10 и више година.
Објашњење:
Стари систем полагања стручних испита је био у другим историјским и радним околностима где људски ресурси нису представљали проблем и где су се ресурси брзо попуњавали и обнављали. Данас то није случај.
Послодавци не могу себи да приуште држање приправника за било које звање уколико му постојеће звање не покрива радно место (што тренутни закон не препознаје) па долази до апсурда да брод има посаду за Б формацију али нема за А1 (3 заповедника А, 2 морнара) због пограшног тумачења инспекције пловидбе (који не препознаје да више звање обавља послове нижег звања без додатних овлаштења јер се она подразумевају). По том истом правилнику и правилнику о формацији пловидбе не постоји радно место које би покривао приправник у пловидби, пошто је тај правилник преузет од ЕУ која то не препознаје.
НАПОМЕНА: По новој Директиви и саопштењу ЦЦНР-а одлучено је да и званично више звање може да обавља послове нижег звања, без додатних овлаштења.

Предлог за разрешавање проблема:
Поступати у потпуности у складу са новом Директивом а по доброј пракси која функционише већ деценијама у осталим земљама Дунавске комисије и ЕУ:
Рачунати број дана укрцања у било ком статусу (бродарац, морнар, крмар) те по прикупљеном броју дана и стеченом стручном спремом до датума пријаве испита, одредити највише могуће звање за полагање. Напомињемо да су звања од бродарца до крмара везана за искуство и не мењају битно статус појединца на броду (крмар ради као морнар, бродарац учи линију и сл.). Подсећамо да је по претходној систематизацији лице са бродарском школом постајало заповедник на домаћим бродовима већ након 2 до 3 године, у много тежим условима за учење навигације и коришћење навигационе опреме.
До сада је признавање укрцања за одређено звање било препуштено слободном тумачење службеника капетанија, који се углавном нису обазирали на члан 26. Закона

Zakon

Те наведени закон потврђује и наш предлог рачунања уброђења.

Од старта једино треба разликовати укрцано особље машинског дела и палубног дела, као што је и у редовној пракси.

Напомена:
По новој Директиви сва лица која буду полагала за Заповедника А имаће посебан акценат на машински део те ће имати и статус машинисте у оквиру овлаштења (Као некада морнари мотористи који су управљали домаћим бродовима).

При пријави испита за Заповедника А узимати у обзир линијско укрцање обављено у периоду до полагања за звање те на испиту ставити акценат на сектор пловидби, за који се може по положеном испиту издати линијско овлаштење (или уписати у овлаштење о пловидби у складу са новом Директивом).
Због досадашњег поступања имамо огроман дефицит у управљачком особљу и подмлатку у свим звањима.
Пуно младих људи са завршеном бродарском школом, због бирократије остају заробљени у нижим звањима те или напуштају бродарство или масовно одлазе у земље ЕУ где полажу за звања.
Следећи проблем је такође примећен за стицање звања бродског машинисте.
Систем који је код нас у оптицају је базиран на пракси од пре 40 година и није више примењив на модерним управљачким системима.
По узору на земље ЕУ за машинисту би требало увести могућност да свако лице које има завршену стручну машинску или електротехничку школу, без обзира на смер, може да полаже за звање машинисте, а пловидбени стаж није потребан уколико кандидат покаже потребно знање на стручном испиту. Период пловидбеног стажа на данашњим бродовима није неопходан за звање машинца, што се види из праксе
осталих подунавских и ЕУ земаља.

Удружење професионалних лађара Србије
03.07.2023.

Бе тхе фирст то wрите а ревиеw

Оставите одговор