Да се подсетимо неких чињеница из 2021. године…
Увидом у јавно доступне архиве може се доћи до података да је Влада Републике Србије 24. маја 2021. године усвојила Закон о пловидби и лукама на унутрашњим водама. Овим законом уређују се услови и начин за безбедну пловидбу на унутрашњим водама Републике Србије, водни путеви и пловидба, пловила и њихова способност за пловидбу, посада, трагање и спасавање, луке и пристаништа, наѕор и друга питања која се односе на пловидбу на унутрашњим водама.
Новина у опоменутом закону је ВТС (весселс траффиц сервице) – сервис за управљањем бродским саобраћајем. Колико је то била битна новина говори и чињеница да је цела једна тачка закона посвећена ВТС-у, чак десет чланова у поменутом закону дефинише и регулише рад ове службе. Чак су одређене и казнене одредбе уколико се не придржавамо законом прописаног коришћења ВТС-а.
ВТС је замишљен као служба која би пружала све битне информације учесницима у пловидби – метео услове, водостаје, препреке у пловидби, регулисала саобраћај…нешто попут контроле лета у авио саобраћају. Влада и нама надлежно Министарство су се обавезали да ВТС започне са радом две године након објављивања овог закона, тј. 24. маја 2023. године. Од тога се није десило ништа, опрема је набављена како сазнајемо из незваничних извора, обука за рад оператера није никада одржана, а на сајту Националне Службе за запошљавање је још увек расписан конкурс МГСИ за радна места једног руководиоца групе и три извршиоца – дакле ВТС не ради више од годину и по дана.
Још један појам са којим се први пут званично сусрећемо је Центар за обуку чланова посаде. Касније се тај појам претворио у „Национална академија за ванредне ситуације и обуку чланова посаде бродова“. Расписан је тендер 2020. године и закључен уговор 15. марта 2021. године за пројекат вредан 11 милиона евра између МГСИ и фирме „Енергопројект урбанизам и архитектура“ о изградњи објекта са пратећом инфраструктуром – од тога нема ни ископаних темеља, а рок наведен за завршетак радова је 31. децембар 2024. године. Обзиром да овај текст пишемо у децембру 2024. године сумњамо у могућност реализације пројекта до уговореног рока. Уговором је све лепо замишљено и дефинисано, МГСИ је тада већ било свесно обавезе формирања Комисије, обавезе симулатора, плана обуке…свих детаља надолазеће директиве ЦЕСНИ-а, али сујета, егоцентричност и лични интерес су очигледно били битнији од свега.
Онда је дошла 2023. година…
Година специфична по решењима из Пореске службе и исцрпним разговорима и препискама са надлежним Министарством о несаобразности уручених решења и потраживања са важећим законима. Трудом и упорношћу извојевана је победа те су колеге постепено добијале ослобађајућа решења од плаћања пореза.
У задњем тромесечју 2023. године су одржани последњи испити за стицање звања у унутрашњој пловидби по старом Правилнику. УПЛС је до половине године био активан члан испитне комисије, а онда је сазнало за корупцију у одређеним капетанијама, па је по приговору савести иступило из састава испитне комисије не желећи да будемо део декаденције похлепних људи.
Током целе године апеловали смо свим доступним каналима да долази до промена начина полагања и стицања звања у унутрашњој пловидби, информисали колеге како да дођу до одговарајућих звања и овлашћења, нарочито скрећући пажњу на важност посебних овлашћења – посебна оспособљеност за пловидбу посебним деоницама водног пута Дунава.
Кулминација кабадахијског понашања је била капетанија у Београду, где је шеф капетаније самовољно одлучио да одбије пријем захтева лађара за издавање поменутог овлашћења, упркос договору које је УПЛС постигло са МГСИ. Службеник исте капетаније је по сопственој логици одбијао да уважи ваљаност уредно донетих захтева из само њему познатих и разумљивих разлога. Колеге су нам се обратиле за помоћ у периоду крај 2023./почетак 2024. године, а онда је дошло до смене министра и све је некако залегло на дну неке фиоке у МГСИ и слегања раменима надлежних. Некако смо навикли да нас саплићу у капетанијама, али јако горко искуство смо доживели од неколико наших колега који су нам се пожалили да су им службеници појединих капетанија отворено тражили новац како би им „другарски“ издали поменута овлашћења…али су колеге одустале од сарадње са истражним органима. Бесмислено је било наставити било какву полемику по овом питању, јер смо таквим понашањем почели да губимо кредибилитет и претила нам је могућност тужбе због клевете.
Како би се прича корупције истерала до краја, неопходно је схватити да корупција увек има укључене две странке – она која прима мито и она која даје мито, код нас фали само она страна што криминал спречава.
И дођосмо до 2024. године…
Ова година је протекла у знаку новог Правилника о звањима чланова посаде бродова унутрашње пловидбе и фамозне нове Директиве. Од 18. јануара је почела примена новог Правилника, изашли су нови обрасци бродарских књижица и самим тим нови проблеми, срећом били смо припремљени па су колеге релативно лако прошле кроз те измене.
Гореће питање је остало у вези са полагањем испита за стручна звања. Покушавали смо из УПЛС да ступимо у контакт са МГСИ у више наврата – захтеви су остали без одговора, састанака није било до задње четвртине године. Могућност полагања испита смо потражили званичним упитом у суседној Хрватској, али ни од њиховог Министарства мора промета и инфраструктуре нисмо добили званичан одговор, тако да је информација о могућности полагања у капетанији Славонски Брод остала непотврђена до даљњег.
На последњем састанку са МГСИ је договорено да УПЛС заједно са бродарском школом покуша од 2025. године да покрене део обука и испита за стручна звања, по Директиви и ЦЕСНИ стандардима. Уз турбулентну политичку ситуацију питање је са којим ћемо министром започето и завршити.
И тако прође још једна година без формирања комисије која би едуковала кандидате и одржавала испите, прође година без решавања питања QР кодова за бродарске књижице, остадосмо без нових образаца овлашћења…прође година без померања са мртве тачке.
Пуно обећано мало урађено, као и протеклих осам година…