Da li još uvek postoji MGSI?

 

logo
FOTO: MGSI.gov.rs

Poštovane kolege,

Obraćamo se vama, stručnoj javnosti, kao i ostalim građanima Republike Srbije, kako bismo ukazali na nekorektno ponašanje Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (MGSI) i zaposlenih u lučkim kapetanijama Republike Srbije.

Proteklih osam godina smo sarađivali sa sektorom za vodni saobraćaj na usklađivanju zakonskih regulativa, u skladu sa promenama u EU, a od poslednje promene pomoćnika ministra za vodni saobraćaj prestaje svaka komunikacija sa navedenim ministarstvom.  Trenutno, MGSI ne odgovara na naše molbe i upite u vezi sa tekućim problemima, ne odgovaraju na mejlove niti na urgencije iz kabineta Predsednika države.

Na nivou Evrope je doneta Direktiva (EU) 2017/2397 Evropskog parlamenta i Saveta od 12. decembra 2017. o priznavanju profesionalnih kvalifikacija u unutrašnjoj plovidbi i o stavljanju van snage Direktive 96/50/EC i Direktive 91/672/EEC./. Iako smo od početka bili uključeni u implementaciju Direktive, te najavljivali sve moguće probleme, gde smo uveravani da do problema doći ne može jer smo spremni, dogodilo se upravo ono najgore. Srbija je uz dve godine odlaganja pristupila Direktivi 18.01.2024. godine.

Od decembra 2023. godine nije održan nijedan ispit za sticanje stručnih zvanja, a na naše upite o tome kada će se ispiti održati ne dobijamo odgovore. Očigledno je da MGSI namerava da uvozi lađare iz Indonezije, s obzirom na to da oni u Evropi dobijaju sve potrebne dozvole u vrlo kratkom roku, dok za našu decu ne postoje slobodni termini niti ideja kako da se realizuju ispiti. Trenutno naši lađari gube sve moguće pozicije i masovno ostaju bez posla samo zato što neko (niko) nije u stanju da odradi svoj posao, za koji ga(ih) plaćamo, a za koji smo ga (ih) pripremali proteklih godina.

Molimo nadležne da nam objasne koja će kompanija zapošljavati mlade kadrove kada oni ne mogu da polože osnovni ispit za mornare, a samim tim ne poseduju ni neophodne kvalifikacije za rad na brodu. Takođe, mladim lađarima (mornarima i krmarima) se onemogućava  napredak, čime im se uskraćuje pravo na veću zaradu.

Službenici kapetanija, posebno KP Novi Sad, odbijaju da vrše zamenu starih za nove brodarske knjižice (koje su u skadu sa Direktivom 2017/2397), sa kojima članovi posade konačno mogu da rade na svim evropskim rekama (stare knjižice važe samo u teritorijalnim vodama Srbije i reci Dunav do Kelhajma), a kada lađari izvrše pritisak, službenici često koriste maksimalan rok od 30 dana da prepišu dokument, za šta je realno potrebno nekoliko minuta. Prema lađarima se ophode osiono i bahato, kao prema neprijateljima, a ne bivšim kolegama.

Sledeći problem koji uništava karijere mnogih kapetana je dobijanje ovlašćenja za sposobnost upravljanja plovilima na posebnim deonicama. To je pitanje koje nije rešeno već sedam godina, tačnije jeste, ali službenici kapetanija imaju svoju viziju kako i zašto izdaju određene dokumente. Pri usklađivanju sa navedenom Direktivom  2017/2397 detaljno je pojašnjeno ko i kako ima pravo na koje zvanje, te je jasno definisano da svi koji su postali kapetani, odnosno zapovednici vrste A do 2015. godine dobijaju sva ovlašćenja u maksimumu, u skladu sa naslednim pravom. Istu su u praksi odradile sve podunavske zemlje.
Po pitanju izdavanja ovih ovlašćenja lađari su prijavljivali pokušaje korupcije službenika kapetanija i čak prilagali audio snimke sektoru za borbu protiv korupcije, ali je i dalja sve kao što je bilo. Pojedinci žele što im ne pripada i svojim neradom sprečavaju srpske lađare da budu konkurentni na tržištu rada, što je sramota za našu državu i što je suprotno Ustavu Republike Srbije.

Inspekcija plovidbe se bavi svojim ličnim interesima, te kroz Srbiju plove brodovi sa posadam koje rade bez ikakve prijave, ugovora i zdravstvenog osiguranja. Granični policajci u Novom Sadu glume inspektore plovidbe i određuju modele i satnice kad ko može da isplovi, a na pritužbe lađara Uprava granične policije šalje pozive za isleđivanje, kao da mi kršimo zakon što oni ne znaju svoja ovlašćenja.

Ponovo se vratilo bezakonje od pre nekoliko godina gde svako radi šta i kako hoće, službenici izlaze iz svojih ovlašćenja, a kriminal više ne cveta samo na sidrištima nego je prešao i na obalu.

Molimo nadležne institucije da počnu sa rešavanjem nagomilanih problema i da konsultuju ljude koji plove rekama, umesto da ih ignorišu, a nadležno ministarstvo da radi onome čemu je namenjeno, službi svojim građanima, a ne krupnom kapitalu.
Ukoliko naša egzistencijalna pitanja ne uspemo da rešimo kroz institucije, moraćemo pokušati na druge načine u skladu sa zakonom.
Nadamo se da nećemo morati.

 

Be the first to write a review

Ostavite odgovor