Saopštenje za javnost povodom spašavanja broda „Krajina“

„POMOĆ, POMOĆ ! POZIVA BROD „KRAJINA“, POZICIJA REKA SAVA, IZMEĐU STAROG ŽELEZNIČKOG MOSTA I GAZELE!!!

Nažalost, na “Krajini” odavno nema radio stanice, ni posade koja bi mogla da uputi poziv u pomoć. Zato, u ime Krajine i onoga što ona predstavlja, Udruženje profesionalnih #lađara Srbije upućuje ovaj javni poziv, molbu i zahtev svim institucijama Republike Srbije, da preduzmu u okviru svojih obaveza i ovlašćenja akciju spasavanja ostataka broda „Krajina“. Postoji nepisani običaj i propisano pravilo, da se na vodi pruži pomoć i spasavanje čak i neprijatelju u ratu.

Iza imena i broda „Krajina“, krije se neverovatna priča, koja od ovog broda pravi neprocenjivu kako istorijsku, tako i potecijalno materijalnu vrednost u vidu buduće turističke atrakcije, ukoliko bude spasen od sudbine koja mu preti. Brod je projektovan, plaćen i izgrađen dvadesetih godina prošlog veka u Regenzburgu. Zaplovio je pod imenom „Dragor“ i imao je status kraljevske jahte. Namena ovog broda, bila je reprezentativni brod kraljevine Jugoslavije. Reprezentovanje, odnosno predstavljanje svoje zemlje, ovaj brod je upotpunosti izvršio. U njegovoj službi se kao u ogledalu, vidi stanje i sudbina naše zemlje i naroda u proteklih devedeset godina.

Do 1941. godine brod „Dragor“ plovi kao kraljevska jahta. Slomom kraljevine u aprilskom ratu, „Dragor“ postaje zarobljenik Nezavisne države Hrvatske, koja ga kasnije poklanja bugarskom caru Borisu, gde ostaje do careve smrti, kad ga preuzima za svoje potrebe nemački Treći Rajh. „Dragor“ uspeva da preživi rat i po završetku biva oslobođen zarobljeništva i vraćen Jugoslaviji.

U periodu od 1946. do 1951 god. „Dragor“ je remontovan, vraćen mu je stari sjaj i namena reprezentativnog broda Jugoslavije. Preimenovan je u „Krajina“ i predat na korišćenje komandi Garde. Do 1984. god. „Krajina“ plovi kao predsednički brod u punom sjaju pod zastavom Jugoslavije, kada je prodat zlatari Majdanpek, koja ga kasnije prodaje trenutnom vlasniku. 3. januara 2007, tokom snimanja filma „NA LEPOM PLAVOM DUNAVU“, dolazi do požara koji nanosi ogromnu štetu brodu. Zub vremena i nebriga od ovog prelepog broda, pravi brod duhova i olupinu, koja se trenutno nalazi izvezana na levoj obali reke Save, između mosta Gazela i Starog železničkog mosta. Angažovanjem Istoriskog muzeja Srbije i Muzeja nauke i tehnike, brod je rešenjem stavljen pod zaštitu kao pokretno kulturno istorisko dobro. Od potpunog uništenja ga spasavaju pripadnici Beogradske rečne policije, koji su u više navrata intervenisali u vezi “Krajine”. Ovim putem, Udruženje lađara se zahvaljuje svima na uloženom trudu i zalaganju na spašavanju ovog istorijskog bisera.

Neophodno je, da u skladu sa važećim zakonima, nadležna ministarstva Republike Srbije preduzmu konkretne korake na spasavanju ostataka broda „Krajina“, dok još postoji mogućnost da se sačuvaju ostaci broda koji je zaista neprocenjiv. Trenutni status broda je da se nalazi bez stalnog stručnog nadzora i može se smatrati napuštenim plovnim objektom. Brod je izložen stalnom propadanju i čestim naletima sakupljača sekundarnih sirovina. Zbog mogućnosti pristupa neovlašćenim i neobučenim licima usled nepostojanja nadzora, postoji povećan rizik od povreda i smrtnih ishoda po lica, koja se usude da se kreću po brodu. Neobučene osobe na Krajini mogu izazvati nesagledive posledice po brod, ličnu sigurnost i ugroziti opštu bezbednost..

Pozivamo nadležne da u najkraćem roku, brod „Krajina“ izmeste na siguran vez, gde će brod biti pod adekvatnim stručnim nadzorom i obezbeđen od daljeg uništavanja. U odnosu na trenutnu poziciju i stanje, jedno od mogućih rešenja je da se „Krajina“ premesti u Zemunski rukavac i stavi pod nadzor Rečne Ratne Flotile, gde bi bio zaštićen i mogao da sačeka neke bolje dane.

 

Upravni odbor Udruženja profesionalnih lađara Srbijepecat

Be the first to write a review

2 thoughts on “Saopštenje za javnost povodom spašavanja broda „Krajina“

  1. Popaj 24. februar 2017. at 11:21

    mislim da se nalazi na desnoj,a ne na levoj obali.

    1. kolibri 24. februar 2017. at 16:23

      pebacen na novobeogradsku stranu, nakon rinovanja i kontakta sa mostom, predhodno bio vezna kod sajma malo uzvodno od starog zeleznickog

Ostavite odgovor