Саопштење за јавност поводом спашавања брода „Крајина“

„ПОМОЋ, ПОМОЋ ! ПОЗИВА БРОД „КРАЈИНА“, ПОЗИЦИЈА РЕКА САВА, ИЗМЕЂУ СТАРОГ ЖЕЛЕЗНИЧКОГ МОСТА И ГАЗЕЛЕ!!!

Нажалост, на “Крајини” одавно нема радио станице, ни посаде која би могла да упути позив у помоћ. Зато, у име Крајине и онога што она представља, Удружење професионалних #лађара Србије упућује овај јавни позив, молбу и захтев свим институцијама Републике Србије, да предузму у оквиру својих обавеза и овлашћења акцију спасавања остатака брода „Крајина“. Постоји неписани обичај и прописано правило, да се на води пружи помоћ и спасавање чак и непријатељу у рату.

Иза имена и брода „Крајина“, крије се невероватна прича, која од овог брода прави непроцењиву како историјску, тако и потецијално материјалну вредност у виду будуће туристичке атракције, уколико буде спасен од судбине која му прети. Брод је пројектован, плаћен и изграђен двадесетих година прошлог века у Регензбургу. Запловио је под именом „Драгор“ и имао је статус краљевске јахте. Намена овог брода, била је репрезентативни брод краљевине Југославије. Репрезентовање, односно представљање своје земље, овај брод је употпуности извршио. У његовој служби се као у огледалу, види стање и судбина наше земље и народа у протеклих деведесет година.

До 1941. године брод „Драгор“ плови као краљевска јахта. Сломом краљевине у априлском рату, „Драгор“ постаје заробљеник Независне државе Хрватске, која га касније поклања бугарском цару Борису, где остаје до цареве смрти, кад га преузима за своје потребе немачки Трећи Рајх. „Драгор“ успева да преживи рат и по завршетку бива ослобођен заробљеништва и враћен Југославији.

У периоду од 1946. до 1951 год. „Драгор“ је ремонтован, враћен му је стари сјај и намена репрезентативног брода Југославије. Преименован је у „Крајина“ и предат на коришћење команди Гарде. До 1984. год. „Крајина“ плови као председнички брод у пуном сјају под заставом Југославије, када је продат златари Мајданпек, која га касније продаје тренутном власнику. 3. јануара 2007, током снимања филма „НА ЛЕПОМ ПЛАВОМ ДУНАВУ“, долази до пожара који наноси огромну штету броду. Зуб времена и небрига од овог прелепог брода, прави брод духова и олупину, која се тренутно налази извезана на левој обали реке Саве, између моста Газела и Старог железничког моста. Ангажовањем Историског музеја Србије и Музеја науке и технике, брод је решењем стављен под заштиту као покретно културно историско добро. Од потпуног уништења га спасавају припадници Београдске речне полиције, који су у више наврата интервенисали у вези “Крајине”. Овим путем, Удружење лађара се захваљује свима на уложеном труду и залагању на спашавању овог историјског бисера.

Неопходно је, да у складу са важећим законима, надлежна министарства Републике Србије предузму конкретне кораке на спасавању остатака брода „Крајина“, док још постоји могућност да се сачувају остаци брода који је заиста непроцењив. Тренутни статус брода је да се налази без сталног стручног наѕора и може се сматрати напуштеним пловним објектом. Брод је изложен сталном пропадању и честим налетима сакупљача секундарних сировина. Због могућности приступа неовлашћеним и необученим лицима услед непостојања наѕора, постоји повећан ризик од повреда и смртних исхода по лица, која се усуде да се крећу по броду. Необучене особе на Крајини могу изазвати несагледиве последице по брод, личну сигурност и угрозити општу безбедност..

Позивамо надлежне да у најкраћем року, брод „Крајина“ изместе на сигуран вез, где ће брод бити под адекватним стручним наѕором и обезбеђен од даљег уништавања. У односу на тренутну позицију и стање, једно од могућих решења је да се „Крајина“ премести у Земунски рукавац и стави под наѕор Речне Ратне Флотиле, где би био заштићен и могао да сачека неке боље дане.

 

Управни одбор Удружења професионалних лађара Србијеpecat

Бе тхе фирст то wрите а ревиеw

2 тхоугхтс он “Саопштење за јавност поводом спашавања брода „Крајина“

  1. Popaj 24. фебруар 2017. ат 11:21

    мислим да се налази на десној,а не на левој обали.

    1. kolibri 24. фебруар 2017. ат 16:23

      пебацен на новобеоградску страну, након риновања и контакта са мостом, предходно био везна код сајма мало узводно од старог зелезницког

Оставите одговор