Otvoreno pismo upućeno MGSI, Inspekciji plovidbe, Ministarstu za rad i socijala davanja i Inspekciji za rad
Poštovani,
Do sada smo bezbroj puta pisali i apelovali da se uvede red u rad na domaćim brodovima. Kontrola inspekcija, iako kakva-takva, bila je prisutna, ali nažalost, situacija je eskalirala do nivoa gde domaći radnici na brodovima ostaju bez ikakve zaštite i podrške države.
Naime, svedoci smo sistematskog sabotiranja domaćih radnika i sprovođenja politike koja favorizuje poslodavce i strane radnike. U isto vreme, kontrola nelojalne konkurencije ne postoji ili je inspekcijski nadzor u dubokoj sprezi sa poslodavcima. Ovakva praksa je u potpunosti u suprotnosti sa demokratskim principima i međunarodnim obavezama koje je Srbija preuzela potpisivanjem ILO rezolucija, poput Konvencija br. 87 i br. 98, koje garantuju slobodu udruživanja, kolektivno pregovaranje i zaštitu radnika od diskriminacije.
Dodatni problem leži u nestabilnoj političkoj situaciji, gde se sa svakom promenom pomoćnika ministra u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (MGSI) procesi pregovora i rešavanja problema kreću ispočetka. Ministarstvo rada, s druge strane, često prebacuje odgovornost na MGSI, čime se odugovlače i komplikuju svi pokušaji da se pronađu sistemska rešenja.
Mi ćemo, zbog svega navedenog, o ovom problemu obavestiti međunarodne asocijacije poput ILO, ETF i ITF, jer su osim egzistencijalnih uslova radnika, narušeni i osnovni principi pravičnosti. Domaći radnici su sistematski obespravljeni, dok poslodavci neometano zapošljavaju strane radnike, često na brodovima koji su ispod svakog standarda.
Kao što možete videti iz priloženog dokumenta, koji je zvanično otvorila i potpisala LK Beograd, jedan od brojnih primera nepoštovanja zakona Srbije dodatno ilustruje obim problema. Poslednjih 15 godina, domaće lađarstvo je dovedeno na ivicu egzistencije, iako predstavlja ključni stub transporta velikih količina tereta.
Problemi su zastrašujući, a sve je rezultat nepoznavanja zakona o unutrašnjoj plovidbi, odsustva volje nadležnih organa i inspekcija koje lađare prepuštaju milosti novopečenih brodovlasnika. Ovi brodovlasnici, na osnovu koruptivnih praksi, dobijaju dozvole za brodove ispod svakog tehničkog i bezbednosnog standarda.
Očekujemo hitnu reakciju na ovu situaciju, jer se ovakav tretman domaćih radnika ne može tolerisati.
S poštovanjem,