Апел за хитну интервенцију у заштити домаћих радника у унутрашњој пловидби

Отворено писмо упућено МГСИ, Инспекцији пловидбе, Министарсту за рад и социјала давања и Инспекцији за рад

Поштовани,

До сада смо безброј пута писали и апеловали да се уведе ред у рад на домаћим бродовима. Контрола инспекција, иако каква-таква, била је присутна, али нажалост, ситуација је ескалирала до нивоа где домаћи радници на бродовима остају без икакве заштите и подршке државе.

Наиме, сведоци смо систематског саботирања домаћих радника и спровођења политике која фаворизује послодавце и стране раднике. У исто време, контрола нелојалне конкуренције не постоји или је инспекцијски наѕор у дубокој спрези са послодавцима. Оваква пракса је у потпуности у супротности са демократским принципима и међународним обавезама које је Србија преузела потписивањем ИЛО резолуција, попут Конвенција бр. 87 и бр. 98, које гарантују слободу удруживања, колективно преговарање и заштиту радника од дискриминације.

Додатни проблем лежи у нестабилној политичкој ситуацији, где се са сваком променом помоћника министра у Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре (МГСИ) процеси преговора и решавања проблема крећу испочетка. Министарство рада, с друге стране, често пребацује одговорност на МГСИ, чиме се одуговлаче и компликују сви покушаји да се пронађу системска решења.

Ми ћемо, због свега наведеног, о овом проблему обавестити међународне асоцијације попут ИЛО, ЕТФ и ИТФ, јер су осим егзистенцијалних услова радника, нарушени и основни принципи правичности. Домаћи радници су систематски обесправљени, док послодавци неометано запошљавају стране раднике, често на бродовима који су испод сваког стандарда.

Као што можете видети из приложеног документа, који је званично отворила и потписала ЛК Београд, један од бројних примера непоштовања закона Србије додатно илуструје обим проблема. Последњих 15 година, домаће лађарство је доведено на ивицу егзистенције, иако представља кључни стуб транспорта великих количина терета.

Проблеми су застрашујући, а све је резултат непознавања закона о унутрашњој пловидби, одсуства воље надлежних органа и инспекција које лађаре препуштају милости новопечених бродовласника. Ови бродовласници, на основу коруптивних пракси, добијају дозволе за бродове испод сваког техничког и безбедносног стандарда.

Очекујемо хитну реакцију на ову ситуацију, јер се овакав третман домаћих радника не може толерисати.

С поштовањем,

Бе тхе фирст то wрите а ревиеw

Оставите одговор