Обавештење министарству број 2.

МИНИСТАРСТВУ ГРАЂЕВИНЕ
САОБРАЋАЈА И ИНФРАСТРУКТУРЕ
РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ

МИНИСТРУ
СЕКТОРУ ЗА ВОДНИ САОБРАЋАЈ

 

ОБАВЕШТЕЊЕ БРОЈ 2

 Поштовани,

Обавештавамо вас о запажањима Удружења професионалних лађара Србије у вези кадровске структуре укрцаног особља трговачке морнарице и могућим проблемима у будућем периоду. Слична запажања се налазе и у вашој стратегији развоја бродарства.

Бродарство није избегло општи друштвени суноврат деведесетих година прошлог века, у погледу стања кадровске структуре, сусрећемо се са појавом изгубљене генерације. Због специфичности професије обука особља се састоји из теориског и практичног дела, при чему у пракси много више пажње посвећујемо практичној обуци и примени знања и вештина лађара. У прилог квалитета наших лађара говори и податак о броју лађара који плове у страним компанијама и једноставношћу заснивања радног односа у водећим компанијама које препознају квалитетну радну снагу. У Србији се сусрећемо са следећим проблемом, просечна старост кадра је велика и евидентан је мањак млађих људи. У блиској будућности због одсуства одговарајуће смене генерација и трансфера искуства са генерације на генерацију, суочићемо са са великим недостатком кадра. Већ данас у случају повећања привредне активности и транспорта сировина и готових производа, односно активирања пловила која су ван експлатације ми као струка не би могли да задовољимо потребан број оспособљених кадрова свих звања.

У вези са овим предстојећим проблемом, ми као удружење чији чланови плове под различитим заставама, предузимамо следеће кораке. Тренутно вршимо прикупљање и преводјење законских решења земаља ЕУ које одредјују област стицања звања у унутрашњој пловидби и упоредјујемо их са нашим важећим правилима. Позивамо вас да паралено извршите исту активност у склопу хармонизације наших прописа са земљама ЕУ. За сада уочавамо да земље ЕУ имају организованији, јаснији и једноставнији приступ у области стицања звања у унутрашњој пловидби. Постоји потреба да законодавна и извршна власт озбиљније приступе решавању ове области, јасниије дефинисање циља а не задовољавање форме. Неопходно је стимулисати бродарске компаније да запошљавју почетнике односно приправнике, тренутно у условима слободног тржишта, које је подређено остваривању профита, приправник се третира као непотребан трошак  уместо да има статус инвестиције за будућност пословања. Велик проблем претставља и форма укрцања тачније вођење приправничког стажа.

Позитиван помак са ваше стране који смо уочили у вашем раду на ову тему је увођење испита за поступање у случају опасности на броду, за лица која се први пут укрцавају у својству члана посаде. Даље унапређење овог решења је пренос тежишта овог испита са теориског знања на практичну примену. Мањкавости уочене са наше стране у вези овог испита су непостојање прилагодјење литературе у виду приручника за лица која пријављују испит и практичне провере обучености. Практична провера има објективан проблем у виду не постојања одговарајуће опреме и простора. С тим у вези, могуће и изводљиво решење би могло да буде у пренамени два одговарајућа пловила у државном власништву која нису у експлатационом стању, а за која се процени да су неисплатива да се врате у експлатационо стање. Пренамена тих пловила у плутајуће објекте са наменом тренинг центра би донела вишеструку корист. Тренинг центри у свету одавно постоје, а у Србији би могли због уштеде и онако мали средства на располагању да обављају више функција. Ако предпоставимо два таква плутајућа објекта, један у Београду, други у Новом Саду, могли би да се користе за потребе практичне наставе Бродарске школе у Београду и Саобраћајне школе “Пинки” смера наутички техничар, обуке лица која се први пут укрцавају, обуке лица која излазе на полагање испита за руковаоца чамцем, пристан односно матични вез за пловила испекције пловидбе и пловила за трагање и спасавање, ватрогасне бродове и сл. Са минималним улагањем и мало добре воље сте у могућности да направите велики напредак у будућност српског бродарства.
Наставићемо да вам достављамо обавештења о свим битним запажањима Удружења професионалних лађара Србије.

Обавештење број 2.

Управни одбор удружења Професионалних лађара Србијеpecat