
На Дунаву, у самом срцу Новог Сада, одвија се класичан пример модерног ропства. Шест украјинских чланова посаде већ више од годину дана борави на четири речна брода без иједног евра надокнаде, без валидних уговора о раду и у потпуно неадекватним условима за живот и рад. Сваком од њих дугује се између 6.000 и 15.000 евра, а укупна сума неисплаћених зарада прелази 100.000 евра.
Бродовима управља фирма ДМП ТИМ д.о.о., регистрована у Брчком (БиХ), која према наводима посаде и представника синдиката не поседује валидне уговоре, не уплаћује плате нити обезбеђује основне услове живота и рада. У питању је класичан образац злоупотребе прекограничног модела пословања.
Захтеви ЕТФ-а и подршка са терена
Европска федерација транспортних радника (ЕТФ), која заступа више од 5 милиона радника широм Европе, објавила је званично саопштење у којем захтева хитну интервенцију надлежних институција у Србији, Босни и Херцеговини, Словачкој, Немачкој, Украјини и на нивоу ЕУ.
Заједно са нашим Удружењем професионалних лађара Србије и Синдикатом лађара и помораца Србије, ЕТФ и ИТФ захтевају:
-
Хитну исплату свих заосталих зарада
-
Законски валидне уговоре о раду
-
Сигурне и хумане услове боравка и рада
-
Пуну правну заштиту за синдикалне представнике и узбуњиваче
Још пре скоро два месеца, наше удружење и синдикат су званично обавестили Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре (МГСИ), Инспекцију рада Републике Србије, Инспекторат рада Босне и Херцеговине, као и међународне партнере из ЕТФ-а и ИТФ-а. Обавештене су и кључне европске институције – Европски парламент, Дунавска комисија и Делегација ЕУ у Србији. Упркос томе – институције и даље ћуте, а случај се не решава.
Модерно ропство на рекама Европе
Недостатак адекватне контроле радних уговора, као и неспособност државе да успостави ефикасан механизам којим би сви радници били адекватно осигурани, доводи до једне врсте модерног ропства у коме су радници препуштени самовољи неодговорних појединаца.
Због наших напора да заштитимо права радника и инсистирамо на поштовању закона, члановима нашег удружења и синдиката су од стране одређених лица упућиване претње смрћу. Све претње су уредно пријављене надлежним органима, али горак укус у устима остаје. Тешко је разумети како смо, као друштво, дошли до тачке у којој се радник третира као ствар, а синдикат као сметња на путу богаћења појединаца.
Институције међусобно пребацују надлежности, док послодавци вешто користе законске рупе и сиву зону међународне пловидбе. Добро опробан систем за пловидбу у тзв. сивој зони је следећи: бродови су регистровани у једној држави (најчешће Словачка, због лакшег приступа ЕУ лукама), фирме у другој (најчешће БиХ), а посаде долазе из трећих земаља (углавном Србија или Украина) Овако ни једна држава у ланцу нема пун приступ контроли и пребацују се надлежности са једне на другу, радници раде без уговора, а исплата се врши у кешу и на реч. Овакав модел обесправљености не само да уништава достојанство радника, већ директно урушава и перспективу читавог сектора. Млади људи губе поверење у професију и окрећу се другим занимањима. Резултат је постепени колапс унутрашњег речног саобраћаја.
За крај – позив на одговорност
Ово није издвојен случај. Ово је позив на узбуну.
Ако допустимо да се радници третирају као потрошна роба, а да систем не реагује на огољену експлоатацију, губимо не само професионалну етику – већ и основу за цивилизовано друштво. Од свих одговорних институција захтевамо хитну и одлучну акцију. Ово је борба за достојанство рада, за правду на рекама Европе и за будућност речног саобраћаја.
Ово није само правно питање – ово је питање части. Ако држава нема снаге да заштити радника на сопственој територији, онда више не говоримо о пропусту, већ о саучесништву. Тражимо примену закона – ништа више, али ни мање.“
📢 Прочитајте комплетно саопштење ЕТФ-а:
🔗 https://www.etf-europe.org/abandoned-and-unpaid-six…
#РаднаПрава #Лађари #Солидарност #ЕТФ #ИТФ #ТранспортниРадници #Синдикат #УнутрашњаПловидба #ЗаштитаРадника