Саопштење за јавност поводом потонућа самоходног теретњака Томас 20.08.2018.

Дана 20.08.2018. око 8:00х у близини Смедерева, на 1108 км Дунава у десној обали, потонуо је самоходни теретњак „Томас“. До незгоде је дошло након утовара на пловном багеру „Црни“ који се налази 4 километра низводно од места несреће. До потонућа је дошло великом брзином услед продора воде у бродски труп, за сада из непознатих разлога. Заповедник брода је брзом реакцијом успео да насуче брод на спруд у обали и на тај начин спречи већу трагедију и могућ губитак људских живота. Заповедник је по инциденту моментално обавестио Капетанију пристаништа Смедерево путем телефона. Посада је самостално напустила објекат и сви чланови посаде су прошли без повреда.

Проблем је настао у брзини деловања Инспекције пловидбе и Капетаније пристаништа. Потонуће се догодило 20.08. а инспекција је изашла на увиђај 2 (два) дана касније, 22.08.2018. Место несреће је било 2 дана без наѕора, посади нико није послат у помоћ, објекат није обезбеђен баријером за случај изливања горива, није издато саопштење бродарствима, није обустављена нити успорена пловидба на том делу Дунава тако да је насукани брод био два дана у сталној опасности од превртања и тоталног потонућа објекта.

На само 20 км од места несреће налази се подручје од међународног значаја, специјални резерват природе  „Делибатска пешчара“ – Расарско подручје „Лабудово окно“. Читаво подручје резервата је угрожено неадекватним деловањем Инспекције пловидбе и недостатком Службе за брзо деловање на рекама. Подсећамо да је обезбеђивање места несреће било проблематични и пре две године када су приликом потонућа самоходног теретњака Београд 10 живот изгубила 2 члана посаде.

Позивамо надлежне институције да се размотри повећање и побољшање инспекцијског наѕора на рекама као и да се формира јединица за брзо деловање у ванредним ситуацијама на рекама како би се избегле несреће у будућности.

1 3

4 5

 

 

Овим путем подсећамо надлежне органе и упозоравамо јавност да на сектору Дунава у Србији има велик број објеката који стоје без наѕора, у очајном стању и за које је питање времена када ће почети да се преврћу и потапају услед атмосферских промена, колебања водостаја и зуба времена.

Следеће фотографије су са Аде Хује у Београду и са Дунавског кеја у Новом Саду. О небезбедном стојању објеката и захтеву за њихово уклањање више пута је обавештена Инспекција пловидбе.

6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Ако ускоро не предузмемо озбиљне реформе у контроли и очувању пловних путева завршићемо као Српска застава са последње фотографије која можда најбоље показује тренутно стање у нашем бродарству.

Управни одбор Удружења професионалних лађара Србије.

#удрузењеладјар #Србија #Дунав #Безбедност #Екологија