Da se podsetimo nekih činjenica iz 2021. godine…
Uvidom u javno dostupne arhive može se doći do podataka da je Vlada Republike Srbije 24. maja 2021. godine usvojila Zakon o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama. Ovim zakonom uređuju se uslovi i način za bezbednu plovidbu na unutrašnjim vodama Republike Srbije, vodni putevi i plovidba, plovila i njihova sposobnost za plovidbu, posada, traganje i spasavanje, luke i pristaništa, nadzor i druga pitanja koja se odnose na plovidbu na unutrašnjim vodama.
Novina u opomenutom zakonu je VTS (vessels traffic service) – servis za upravljanjem brodskim saobraćajem. Koliko je to bila bitna novina govori i činjenica da je cela jedna tačka zakona posvećena VTS-u, čak deset članova u pomenutom zakonu definiše i reguliše rad ove službe. Čak su određene i kaznene odredbe ukoliko se ne pridržavamo zakonom propisanog korišćenja VTS-a.
VTS je zamišljen kao služba koja bi pružala sve bitne informacije učesnicima u plovidbi – meteo uslove, vodostaje, prepreke u plovidbi, regulisala saobraćaj…nešto poput kontrole leta u avio saobraćaju. Vlada i nama nadležno Ministarstvo su se obavezali da VTS započne sa radom dve godine nakon objavljivanja ovog zakona, tj. 24. maja 2023. godine. Od toga se nije desilo ništa, oprema je nabavljena kako saznajemo iz nezvaničnih izvora, obuka za rad operatera nije nikada održana, a na sajtu Nacionalne Službe za zapošljavanje je još uvek raspisan konkurs MGSI za radna mesta jednog rukovodioca grupe i tri izvršioca – dakle VTS ne radi više od godinu i po dana.
Još jedan pojam sa kojim se prvi put zvanično susrećemo je Centar za obuku članova posade. Kasnije se taj pojam pretvorio u „Nacionalna akademija za vanredne situacije i obuku članova posade brodova“. Raspisan je tender 2020. godine i zaključen ugovor 15. marta 2021. godine za projekat vredan 11 miliona evra između MGSI i firme „Energoprojekt urbanizam i arhitektura“ o izgradnji objekta sa pratećom infrastrukturom – od toga nema ni iskopanih temelja, a rok naveden za završetak radova je 31. decembar 2024. godine. Obzirom da ovaj tekst pišemo u decembru 2024. godine sumnjamo u mogućnost realizacije projekta do ugovorenog roka. Ugovorom je sve lepo zamišljeno i definisano, MGSI je tada već bilo svesno obaveze formiranja Komisije, obaveze simulatora, plana obuke…svih detalja nadolazeće direktive CESNI-a, ali sujeta, egocentričnost i lični interes su očigledno bili bitniji od svega.
Onda je došla 2023. godina…
Godina specifična po rešenjima iz Poreske službe i iscrpnim razgovorima i prepiskama sa nadležnim Ministarstvom o nesaobraznosti uručenih rešenja i potraživanja sa važećim zakonima. Trudom i upornošću izvojevana je pobeda te su kolege postepeno dobijale oslobađajuća rešenja od plaćanja poreza.
U zadnjem tromesečju 2023. godine su održani poslednji ispiti za sticanje zvanja u unutrašnjoj plovidbi po starom Pravilniku. UPLS je do polovine godine bio aktivan član ispitne komisije, a onda je saznalo za korupciju u određenim kapetanijama, pa je po prigovoru savesti istupilo iz sastava ispitne komisije ne želeći da budemo deo dekadencije pohlepnih ljudi.
Tokom cele godine apelovali smo svim dostupnim kanalima da dolazi do promena načina polaganja i sticanja zvanja u unutrašnjoj plovidbi, informisali kolege kako da dođu do odgovarajućih zvanja i ovlašćenja, naročito skrećući pažnju na važnost posebnih ovlašćenja – posebna osposobljenost za plovidbu posebnim deonicama vodnog puta Dunava.
Kulminacija kabadahijskog ponašanja je bila kapetanija u Beogradu, gde je šef kapetanije samovoljno odlučio da odbije prijem zahteva lađara za izdavanje pomenutog ovlašćenja, uprkos dogovoru koje je UPLS postiglo sa MGSI. Službenik iste kapetanije je po sopstvenoj logici odbijao da uvaži valjanost uredno donetih zahteva iz samo njemu poznatih i razumljivih razloga. Kolege su nam se obratile za pomoć u periodu kraj 2023./početak 2024. godine, a onda je došlo do smene ministra i sve je nekako zaleglo na dnu neke fioke u MGSI i sleganja ramenima nadležnih. Nekako smo navikli da nas sapliću u kapetanijama, ali jako gorko iskustvo smo doživeli od nekoliko naših kolega koji su nam se požalili da su im službenici pojedinih kapetanija otvoreno tražili novac kako bi im „drugarski“ izdali pomenuta ovlašćenja…ali su kolege odustale od saradnje sa istražnim organima. Besmisleno je bilo nastaviti bilo kakvu polemiku po ovom pitanju, jer smo takvim ponašanjem počeli da gubimo kredibilitet i pretila nam je mogućnost tužbe zbog klevete.
Kako bi se priča korupcije isterala do kraja, neophodno je shvatiti da korupcija uvek ima uključene dve stranke – ona koja prima mito i ona koja daje mito, kod nas fali samo ona strana što kriminal sprečava.
I dođosmo do 2024. godine…
Ova godina je protekla u znaku novog Pravilnika o zvanjima članova posade brodova unutrašnje plovidbe i famozne nove Direktive. Od 18. januara je počela primena novog Pravilnika, izašli su novi obrasci brodarskih knjižica i samim tim novi problemi, srećom bili smo pripremljeni pa su kolege relativno lako prošle kroz te izmene.
Goreće pitanje je ostalo u vezi sa polaganjem ispita za stručna zvanja. Pokušavali smo iz UPLS da stupimo u kontakt sa MGSI u više navrata – zahtevi su ostali bez odgovora, sastanaka nije bilo do zadnje četvrtine godine. Mogućnost polaganja ispita smo potražili zvaničnim upitom u susednoj Hrvatskoj, ali ni od njihovog Ministarstva mora prometa i infrastrukture nismo dobili zvaničan odgovor, tako da je informacija o mogućnosti polaganja u kapetaniji Slavonski Brod ostala nepotvrđena do daljnjeg.
Na poslednjem sastanku sa MGSI je dogovoreno da UPLS zajedno sa brodarskom školom pokuša od 2025. godine da pokrene deo obuka i ispita za stručna zvanja, po Direktivi i CESNI standardima. Uz turbulentnu političku situaciju pitanje je sa kojim ćemo ministrom započeto i završiti.
I tako prođe još jedna godina bez formiranja komisije koja bi edukovala kandidate i održavala ispite, prođe godina bez rešavanja pitanja QR kodova za brodarske knjižice, ostadosmo bez novih obrazaca ovlašćenja…prođe godina bez pomeranja sa mrtve tačke.
Puno obećano malo urađeno, kao i proteklih osam godina…