Da li postoji u MGSI sektor za vodni saobraćaj i bezbednost plovidbe?

Bilans proteklih 10 godina: sistemska nebriga, potpuni kolaps kontrole i nadzora

Nakon više od deset godina upućivanja molbi, upita, žalbi, prijava i inicijativa, konkretni odgovori i reakcije iz nadležnog ministarstva i dalje izostaju. Haotično stanje na sidrištima, pristaništima, lukama i bazenskim pristaništima potvrđuje da ne postoji nikakav sistem reda, kontrole i institucionalnog nadzora.

U samim plovidbenim otvorima mostova u Novom Sadu redovno se usidre pecaroški čamci koji direktno ugrožavaju bezbednost plovidbe. U kanalu DTD, u blizini prevodnice Novi Sad, godinama stoje nasukani objekti bez nadzora. Na novosadskom sidrištu Majur (1250–1252 rkm) stoji poprečno postavljena potisnica čija je krma nasukana na obalu. Usidreni objekti se nalaze na ivici plovnog puta i usled vetrova se često okrenu poprečno, ozbiljno smanjujući plovni profil. Navigacija je otežana, naročito tokom noćne plovidbe.

FOTO: Pecaroši u plovidbenom otvoru mosta u Novom Sadu. Godinama nerešiv problem.

Na 1252. kilometru desne obale nasukan je tank-šlep prepun otpadnih naftnih derivata, bez ikakve reakcije odgovornih službi. Na ulazu u luku Novi Sad stoji lučki potiskivač, bez nadzora i kontrole. Ogroman broj čamaca, brodića i glisera plovi u Novom Sadu i Beogradu bez ikakve dozvole i bez nadležnog nadzora.

FOTO: Samohotka Vrbas 1, pre potonuća ostavljena bez nadzora.

 

FOTO: Nasela barža – novosadsko sidrište

Samohotka Vrbas 1 se prevrnula kod Velikog Gradišta, danima pre toga je bila ostavljena bez nadzora. Bageri vedričari nesmetano vrše iskop prirodnog agregata direktno u plovnom putu, bez svetlosne signalizacije i sa nedovoljnim brojem posade. Veliki broj domaćih plovila sa ugašenim AIS uređajima, nedovoljno stručnom posadom i neadekvatnim svetlosnim oznakama svakodnevno ugrožava rečni saobraćaj.

FOTO: Naseli objekat na kejskom zidu u Novom Sadu. Godinama napušten i bez nadzora. Ugrožena bezbednost nasipa.

 

Šta je problem?

Inspekcija za vodni saobraćaj , ako i postoji, ne raspolaže ni osnovnim resursima, ni operativnim ovlašćenjima, niti zakonskom podrškom da reaguje na evidentne i višegodišnje prekršaje.

Posade brodova koji plove našom akvatorijom, za domaće vlasnike brodova, a pod stranom zastavom, sve češće rade u uslovima sličnim robovskim. Kako su ti brodovi pod stranom zastavom, institucije Republike Srbije odbijaju da reaguju i prebacuju odgovornost, bez ikakvog pokušaja da se situacija sagleda, evidentira ili makar prosledi nadležnima.

U poslednjih petnaest godina izgubljen je kompletan sistem bezbednosti i nadzora plovidbe. Srpski lađari su, kao posledica nečinjenja nadležnih, prepušteni sami sebi.,

Brodovi za seču registrovani za plovidbu

Domaća brodogradnja uništena je još pre 30 godina. Umesto revitalizacije sektora, svedoci smo najezde brodskih olupina iz inostranstva, plovila koja su u Nemačkoj predviđena za seču, u Srbiji se prepisuju i registruju kao tehnički ispravna. Agencije za registraciju plovila izdaju svedočanstva o sposobnosti za plovidbu bez stvarnog uvida u tehničko stanje, a domaćim brodovima, starim preko 40 godina povećavaju dozvoljenu nosivost, na zahtev novokomponovanih vlasnika brodova.  Zbog toga Srbija danas beleži najveći broj potonulih objekata u Evropi.

FOTO: napušten lučki bokser na ulazu u Luku Novi Sad, bez posade i nadzora.

Nema reda ni u obuci, ni u nadzoru, ni u zapošljavanju

Zbog nakaradnog zakonodavstva i sistemskog zanemarivanja struke, danas je u Srbiji teže kupiti kartu za bioskop nego položiti ispit za upravljanje motornim čamcem. To vodi ka stvaranju armije neobučenih i nespremnih lica koja se nalaze na vodi, a rezultat toga je da Srbija danas prednjači po broju stradalih na rekama u čitavoj Evropi.

Ni jedan od projekata za koje je Srbija povukla sredstva iz EU fondova nije adekvatno realizovan. Gotovo da ne postoje funkcionalna mesta za legalno pražnjenje smeća i otpadnih voda sa brodova. Nadzor nad kvalifikacijom i stručnosti članova posade ne postoji. Na reci Savi, pod izgovorom učešća u „državnim projektima“, plove brodovi sa nestručnim posadama koje nemaju nikakve kvalifikacije. To se očigledno toleriše, jer, za njih zakon, po svemu sudeći, ne važi.

FOTO: Neobeleženi brodovi na okretnici sa 4 širine u reci Savi – rad na „državnom projektu“.

 

FOTO: AIS print scr. – Usidreni brodovi (4 širine) na zvaničnom mestu za okret.

Struka izopštena, đaci bez budućnosti

Od 40 đaka koji pohađaju dve brodarske škole u Srbiji, gotovo niko nema mogućnost za zaposlenje u domaćem rečnom saobraćaju. Zbog paralize u radu MGSI, već gotovo dve godine u Srbiji ne postoji mogućnost polaganja stručnih ispita za zvanja, a sistemska neaktivnost vodi direktno u nestanak struke. Srpski lađari su suočeni sa velikim problemom priznavanja licenci u zemljama EU zbog neispunjavanja propisanih standarda koji su jasno uspostavljeni još 2017. godine. Sve to, ne zbog objektivnih okolnosti, već isključivo zbog nepoštovanja sopstvenih zakona i propisa koje je država sama donela.

Apel

Ovim putem javno apelujemo na rukovodstvo Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture da bez daljeg odlaganja otpočne rešavanje nagomilanih problema zbog kojih je ugrožena bezbednost plovidbe, boravak na rekama, i sam opstanak srpskih lađara u Republici Srbiji. Trenutna situacija nalaže ozbiljno restruktuiranje sistema bezbednosti plovidbe kao i izmenu nadležnosti i ovlašćenja nadležnih organa, u skladu sa promenama na svetskom tržištu i globalnim tehnološkim promenama.

Ostavite odgovor