Агенција за управљање лукама или агенција за управљање мукама

8

ФОТО: Лука Нови Сад И Април 2021.

У више наврата смо писали о стању српских лука и изазовима који су наметнути бродарима и посадама у вези утовара и истовара терета (https://udruzenjeladjara.com/blog/2020/08/12/upravljanje-srpskim-lukama-godinu-dana-kasnije/ , https://udruzenjeladjara.com/blog/2020/10/08/srpske-luke-godinu-dana-kasnije-eliksir-prahovo/, https://udruzenjeladjara.com/blog/2019/09/13/nesavesno-upravljanje-srpskim-lukama/, https://udruzenjeladjara.com/blog/2020/03/04/radno-vreme-posada-teretnih-brodova-u-lukama-i-pretovarnim-mestima/).
Тренутно стање је и након свих наших писања и упозорења, благо речено, очајно. Утоварно-истоварна места су у лошем и небезбеном стању, посаде бродова често немају адекватан приступ обали нити могу да функционишу на нормалан начин. За улазак инспектора из контролних кућа често мора да се пристаје на места ван луке где је могућ улазак/излазак са брода и тиме се бродарима проузрокују додатни трошкови због маневара и померања брода. Лучке таксе се уредно наплаћују као и претовари, употреба оперативне обале итд. Агенција за управљање лукама на свом званичном сајту константно приказује раст претовара и експанзију, али нажалост у луке се апсолутно ниста не улаже и стање је из годину у годину све горе и горе.
2017. године је донет Правилник где бродови морају бити опремљени са адекватном опремом за складиштење разноврсног отпада (комунални, амбалажни и други отпад који настаје на пловилу). По том правилнику на пловилима је потребно разврстати папир, стакло, метал, пластику и други неопасни отпад и предати га у пријемну станицу које би требало да обезбеђују луке. Зауљене и замашћене крпе, односно отпадна уља, отпадна маст, употребљене крпе и филтери као и посуде и паковања прикупљају се на пловилу и требало би да се предају пријемним станицама али од тога још увек нема ништа. Бродари и лађари се сналзе како знају и умеју а велик део тог отпада са страних бродова заврши у Дунаву или комуналним котејнерима на обалама.
Инспектори безбедности пловидбе су више пута указивали АУЛ да су у обавези да обезбеде услове за одлагање отпада, по важећем Правилнику, али нажалост видљивих резултата нема.
Апсурди се ређају, бродари и лађари су константно на мукама, изложени беспотребним трошковима и премору посаде, преплаћујући услуге Агенцији од које не добијају ништа.
Овом приликом апелујемо на надлежно министарство и на Агенцију за управљане лукама да под хитно почну са решавањем нагомиланих проблема, обезбеђујући барем минималне безбедносне и еколошке услове, поштујући бар део обавеза које су на себе преузеле редовним наплаћивањем услуга.

Управни одбор УПЛС

ФОТО: Стање у лукама Нови Сад, Прахово и Сента у априлу 2021.

9
Kej u luci Novi Sad

 

6
Obala u luci Prahovo

 

5

 

4 1
Utovarno mesto luka Prahovo

 

3 1
Pristup obali – luka Prahovo

 

2 1

 

1 1
Polomljeni odbojnici – luka Prahovo

 

10
Utovarno mesto luka Senta – improvizovani i izlomljeni odbojnici