4. семинар о унутрашњем водном саобраћају у дунавском региону

FOTO: ETF-international

Европска федерација транспортних радника (ЕТФ) била је домаћин четвртог и завршног семинара у оквиру стуба унутрашње пловидбе ЕУ-финансираног пројекта Деливеринг Фаир Транспорт фор Алл, одржаног 17–18. новембра 2024. године. Као и претходни семинари, и овај је био у потпуности посвећен дунавском региону.

Први дан био је обележен конструктивном разменом са Дунавском комисијом о јачању укључености ЕТФ-а и његових чланица у рад ове међувладине организације, основане Београдском конвенцијом из 1948. године. Разговори су били усмерени на приоритете како Комисије, тако и ЕТФ-а, уз посебан фокус на признавање професионалних квалификација и специфичне изазове везане за потискиваче и потискиване саставе у дунавском басену. Ослањајући се на позитивна искуства сарадње са Централном комисијом за пловидбу Рајном (ЦЦНР), стране су се сагласиле да ЕТФ започне активно учешће у раду новоформиране радне групе за питања особља при Дунавској комисији. Ово ће представљати први корак ка добијању формалног статуса посматрача и продубљивању сарадње у циљу унапређења радних услова запослених у унутрашњој пловидби на Дунаву.

Други дан био је посвећен интерном састанку чланица ЕТФ-а. Представници Синдиката лађара и помораца Србије и Синдиката помораца Бугарске изнели су кључне проблеме са којима се суочава дунавски регион, укључујући недовољну контролу и наѕор, непостојање ЕУ признавања професионалних квалификација за заповеднике и лађаре из земаља ван ЕУ, као и целокупно сложену ситуацију у овом сектору.

Учесници су наставили и дискусију о будућности ЕТФ кампање за речне крузере. Договорено је да се развије практични организациони алат (органисинг тоолбоx) који ће синдикалним организацијама омогућити ефикасније заговарање бољих радних услова у европској индустрији речних крузера. Посебна забринутост исказана је због положаја хореца особља — претежно држављана трећих земаља — које је нарочито изложено експлоатацији, при чему су радно време и зараде често испод прихватљивих стандарда. Као одговор на овај проблем, ЕТФ Секција ће затражити подршку добро успостављене мреже инспектора ИТФ-а, чије богато искуство у инспекцијама поморских бродова може бити од изузетне користи. Захваљујући прошлогодишњем споразуму социјалних партнера, синдикалне организације чланице ЕТФ-а сада имају слободан приступ бродовима за речна крстарења.

На крају, учесници су оценили сва четири пројектна семинара. Иако је констатован значајан напредак — нарочито у области комуникације и сарадње са релевантним актерима — поједина кључна питања, попут признавања квалификација и недостатака у спровођењу прописа, и даље остају нерешена. Из тог разлога, ЕТФ и његове чланице наставиће да дунавски регион третирају као приоритет у свом будућем раду.

Семинари у оквиру пројекта Деливеринг Фаир Транспорт фор Алл су у оку ове године одржани у: Братислави, Бечу, Новом Саду и Будимпешти, а присуствовали су представници: Наутилуса из Швајцарске, БТБ из Белгије, синдиката из Чешке, синдиката Бугарске, ВЕРДИ из Немачке, представници ЕТФ-а и ИТФ-а за Инланд из Брисела и Синдиката лађара и помораца Србије.

Оставите одговор