Upravljanje srpskim lukama – godinu dana kasnije…

„Uprkos uvedenim merama i činjenici da se teretni saobraćaj zbog pandemije odvijao u posebnom režimu od kraja prvog do sredine drugog kvartala ove godine, Agencija za upravljanje lukama zabeležila je u prvih šest meseci 2020. godine 7,4 miliona tona pretovarene robe, što je povećanje od 12% u odnosu isti period prošle godine“. Navodi se na sajtu Pluton Logistica.

Ova vest govori o značajnom porastu transporta i lučkih operacija u Republici Srbiji. Agencija za upravljanje lukama postoji od 2013. i nastala je sa ciljem poboljšanja lučkih usluga i pristaništa u Srbiji.

Cena za OPERATIVNU OBALU koju naplaćuje Agencija iznosi Od 0,35 EUR do 0,40 EUR po utovarenoj ili istovarenoj toni. To svaka LUKA U SRBIJI naplaćuje na ime korišćenja operativne obale i priveza broda.
Pored toga 4 RSD po bruto toni nosivosti PO ZAPOČETOM DANU, naplaćuje AGENCIJA ZA UPRAVLJANJE LUKAMA za to isto, a svaka LUKA od 2,5 do 3,5 EUR kracatelju za pretovar, a AUL još 17 RSD po toni naplaćuje krcatelju za isto.

Da pojednostavimo, AUL ima veoma solidna primanja.

Mi smo prošle godine pisali o očajnom stanju u kom se srpske luke nalaze. Od tada do danas nije mnogo toga urađeno. Najbolji primer za to imamo u luci Novi Sad.

Operativna obala tj. kosi kej je devastiran. Prilaz utovarnom mestu je plitak pa brodovima na utovaru mora stalno da radi motor kako brod ne bi naseo ili se probio. Lučki dispečeri koriste komunikaciju sa brodovima na 16. VHF kanalu, što naravno nije dozvoljeno a postavlja se pitanje imaju li uopšte dozvolu za rukovanje radio stanicom. Prilaz brodu sa obale je gotovo nemoguć.

Na fotografijama se može videti luka Novi Sad u avgustu 2020. godine.

LukaNS5

Nepotrebno je napominjati da je osnovna uloga kejskog zida odbrana od poplava. Postavlja se pitanje da li ovaj zid služi svrsi?

LukaNS1

 

LukaNS3

LukaNS2

A ovako izgleda korišćenje „Operativne obale“ i dolazak na brod inspektora merne kuće. Na žalost ovo nije slučaj samo u luci Novi Sad.

Pozivamo Agenciju za upravljanje lukama da obezbedi mehanizam za uređenje i održavanje luka a nadležne inspekcije da se pozabave pitanjem bezbednosti ljudi i imovine.

Upravni odbor UPLS