Saopštenje za javnost povodom potonuća samohodnog teretnjaka Tomas 20.08.2018.

Dana 20.08.2018. oko 8:00h u blizini Smedereva, na 1108 km Dunava u desnoj obali, potonuo je samohodni teretnjak „Tomas“. Do nezgode je došlo nakon utovara na plovnom bageru „Crni“ koji se nalazi 4 kilometra nizvodno od mesta nesreće. Do potonuća je došlo velikom brzinom usled prodora vode u brodski trup, za sada iz nepoznatih razloga. Zapovednik broda je brzom reakcijom uspeo da nasuče brod na sprud u obali i na taj način spreči veću tragediju i moguć gubitak ljudskih života. Zapovednik je po incidentu momentalno obavestio Kapetaniju pristaništa Smederevo putem telefona. Posada je samostalno napustila objekat i svi članovi posade su prošli bez povreda.

Problem je nastao u brzini delovanja Inspekcije plovidbe i Kapetanije pristaništa. Potonuće se dogodilo 20.08. a inspekcija je izašla na uviđaj 2 (dva) dana kasnije, 22.08.2018. Mesto nesreće je bilo 2 dana bez nadzora, posadi niko nije poslat u pomoć, objekat nije obezbeđen barijerom za slučaj izlivanja goriva, nije izdato saopštenje brodarstvima, nije obustavljena niti usporena plovidba na tom delu Dunava tako da je nasukani brod bio dva dana u stalnoj opasnosti od prevrtanja i totalnog potonuća objekta.

Na samo 20 km od mesta nesreće nalazi se područje od međunarodnog značaja, specijalni rezervat prirode  „Delibatska peščara“ – Rasarsko područje „Labudovo okno“. Čitavo područje rezervata je ugroženo neadekvatnim delovanjem Inspekcije plovidbe i nedostatkom Službe za brzo delovanje na rekama. Podsećamo da je obezbeđivanje mesta nesreće bilo problematični i pre dve godine kada su prilikom potonuća samohodnog teretnjaka Beograd 10 život izgubila 2 člana posade.

Pozivamo nadležne institucije da se razmotri povećanje i poboljšanje inspekcijskog nadzora na rekama kao i da se formira jedinica za brzo delovanje u vanrednim situacijama na rekama kako bi se izbegle nesreće u budućnosti.

1 3

4 5

 

 

Ovim putem podsećamo nadležne organe i upozoravamo javnost da na sektoru Dunava u Srbiji ima velik broj objekata koji stoje bez nadzora, u očajnom stanju i za koje je pitanje vremena kada će početi da se prevrću i potapaju usled atmosferskih promena, kolebanja vodostaja i zuba vremena.

Sledeće fotografije su sa Ade Huje u Beogradu i sa Dunavskog keja u Novom Sadu. O nebezbednom stojanju objekata i zahtevu za njihovo uklanjanje više puta je obaveštena Inspekcija plovidbe.

6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Ako uskoro ne preduzmemo ozbiljne reforme u kontroli i očuvanju plovnih puteva završićemo kao Srpska zastava sa poslednje fotografije koja možda najbolje pokazuje trenutno stanje u našem brodarstvu.

Upravni odbor Udruženja profesionalnih lađara Srbije.

#udruzenjeladjar #Srbija #Dunav #Bezbednost #Ekologija